1515

Börsen: Skandia upp - Tele2 ned

Måndagens handel på Stockholmsbörsen var lugn och det krävdes en positiv öppning i New York för att putta OMXS-indexet upp en bit över nollstrecket. Rykten florerade dock kring Skandia, vilket gynnade aktien.

”Omsättningen är relativt låg och vi har en dollar som fortsätter ned. Sedan är ju situationen med hög tillväxt och fortsatt fallande räntor sensationell. Fokus en sådan här dag har legat kring Skandia, där det pratas om nya ägare”, säger en mäklare till nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 stängde på 738,3, vilket var upp 0,2 procent från fredagen. Omsättningen uppgick till 11,0 miljarder kronor.

Skandia handlades upp 1,20 kronor, eller 4,0 procent, till 30,90 kronor. Måndagens rykten gjorde gällande att en större aktör viktat upp i bolaget.

”Det kan möjligen vara en amerikansk ny ägare som går in eller någon större aktör i Sverige. Dessutom ser man en potential i Kina för Skandias produkter”, säger en mäklare till Direkt.

I övrigt i finanssektorn stärktes Handelsbanken 2 kronor till 170, Föreningssparbanken gick upp 50 öre till 163 kronor medan Nordea backade 25 öre till 67,25 kronor.

Ericsson noterades ned 20 öre till 22,80 kronor, trots att bolaget fått i uppdrag att bygga ut ett kinesiskt gsm-nät, en order värd 805 miljoner dollar. Nokia gick samtidigt ned 2 kronor till 104,50.

”Nokia varit svag i en vecka medan Ericsson hållit sig väldigt väl. Teknik har över huvud taget haft det lite svårt den senaste tiden och det är i viss mån dollarn som stör”, säger en mäklare.

Utvecklingen för operatörerna var dock blandad. Telia Sonera handlades upp 80 öre till 39 kronor medan Tele 2 däremot noterades 2 kronor lägre på 253,50.

”Det är turerna i Versatel som syns i kursen”, säger en mäklare. Tele 2 har tidigare stigit på rykten om att bolaget är intresserat av att förvärva nederländska Versatel. På måndagen gynnades Versatelaktien sedan det under helgen framkommit att mediemagnaten John de Mol ökat sitt innehav i operatören.

Astra Zeneca slutade ned 5,50 kronor till 269,50. En negativ analys från Sanford Bernstein om biverkningar kring Crestor tyngde aktien.

Maxim Pharmaceuticals rapport visade att nettoförlusten minskade till 0,51 dollar per aktie under räkenskapsårets fjärde kvartal (–0,54). Aktien handlades ned 30 öre till 18 kronor.

Clas Ohlson backade 3,50 till 113,50 kronor. Sent på måndagen sålde en av huvudägarna, Mary Haid, en storpost om 3,2 miljoner B-aktier i bolaget.

Electrolux handlades oförändrat till 145 kronor. Fitch har bekräftat kreditbetyget BBB+, ett betyg som anses spegla Electrolux starka marknadspositionen samt geografiska vidd.

Wihlborgs steg med 1,50 kronor till 138,50. Fastigheterna i Öresundsregionen föreslås läggas i ett nytt bolag som ska delas ut till aktieägarna. Analytiker som Direkt talat med menar dock att separatnoteringen inte stänger dörren för ett bud.

I en intervju med Direkt säger Cloetta Fazers VD Karsten Slotte att julförsäljningen kommit i gång bra.

”Det har inte bara kommit i gång hyfsat, utan bra. Framför allt på våra huvudmarknader Sverige och Finland, men även på den ryska marknaden”, säger han.

Cloetta-aktien steg 2,50 kronor till 220 kronor.

Swedish Match handlades till 78 kronor, upp 75 öre från i fredags. På tisdag väntas domen i EU:s domstol gällande snusförbud i Europa.



Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?