1515

Bred upppgång på börsen

Stockholmsbörsen visade en stigande trend under hela onsdagen och avslutade starkt efter uppgång på New York-börserna.

"Sektorrotationen fortsätter och vi skiftar från dollarkänsligt till inhemska bolag med bra direktavkastning. Indextunga bolag som Astrazeneca och bankerna fortsätter att gå starkt, medan många anser att industriaktierna har det bästa bakom sig. Dessutom var USA-statistiken anständig, vilket gör att det lättade lite", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30-index stängde på 750,1, vilket var en uppgång med 0,9 procent från tisdagen. Omsättningen uppgick till cirka 12,7 miljarder kronor.

Skanska blev onsdagens vinnare i OMXS-index och stängde 3 kronor högre på 82 kronor. Skanska har fått ännu en order i USA. Denna gång avseende upprustning av ventilations- och säkerhetsanläggningarna vid East River Tunnels på Manhattan i New York. Avtalet uppges vara värt 850 miljoner kronor och arbetet ska inledas i januari 2005.

Swedish Match, som var tisdagens stora förlorare efter att ha aviserat prissänkningar på Timber Wolf-snuset i USA, återhämtade sig på onsdagen. Handelsbanken sänkte sin rekommendation för bolaget till minska från köp och gav riktkurs 74 kronor. Aktien steg emellertid 1:50 kronor till 77:75 kronor.

Ericsson utvecklades också starkt och stängde 30 öre upp på 22:70 kronor. På tisdagskvällen meddelades att Cingular Wireless valt Ericsson för att leverera en del av Cingulars kärnnät samt UMTS/HSDPA-baserad radioaccess.

Nokia fick en tvåårig expansionsorder för leverans av GSM/EDGE-utrustning, mjukvara och service, från samma bolag. Nokia, som också har planer på att investera 100-150 miljoner dollar i Indien, handlades 1 krona högre på 110:50 kronor.

Läkemedelsbolagen utvecklades positivt i Europa och Astrazenca steg i Stockholm med 6:50 kronor till 271 kronor. Bolaget har lämnat in en ansökan till den franska läkemedelsmyndigheten om godkännande av Seroquel för behandling av bland annat schizofreni.

Teliasonera uppges föra samtal om att köpa ytterligare 8 procent i Megafon. Dessutom aviserade Telia prissänkningar på mobila bredbandstjänster med upp till 40 procent. Aktien noterades oförändrad på 41 kronor.

Electrolux föll tillbaka och tappade 50 öre till 147:50 kronor. I en intervju i veckans nummer av Affärsvärlden sade Electrolux styrelseordförande Michael Treschow att han inte vill se någon uppdelning av bolaget och att han inte känner någon stor press att dela ut mer pengar.

"Jag tycker att aktieägarna har anledning att vara nöjda", sade han i intervjun.

Active Biotech har beviljats så kallad fast track-status av den amerikanska läkemedelsmyndigheten för läkemedelskandidaten TTS CD3 för behandling av icke småcellig lungcancer. Aktien hörde till vinnarna och handlades 2:20 kronor högre på 38:90 kronor.

Kinnevik hade analytikerträff på onsdagsmorgonen. Bolagets VD Vigo Carlund räknar med bra resultat och kassaflöde för Korsnäs 2004.

"Det beror bland annat på att vi inte hade något traditionellt höststopp i produktionen", sade Vigo Carlund.

På onsdagen rekommenderade Affärsvärlden dessutom köp för Kinnevik. B-aktien steg 1:75 kronor till 67:75 kronor.

Boliden har tecknat en avsiktsförklaring avseende försäljning av det svenska smältverket Bergsöe. Bergsöe, som återvinner bly, anses ha få industriella synergier med Bolidens övriga verksamhet. Bolidens VD Jan Johansson vill inte uttala sig om när en försäljning kan komma att ske, men sade att det inte kommer ske så länge nyemissionsperioden pågår. Aktien steg 1 krona till 26:90 kronor.

Millicom vände uppåt på onsdagen och stärktes 14:50 kronor till 159:50 kronor. Vigo Carlund, VD för Kinnevik, sade i samband med en analytikerträff på onsdagen att intresset är stort för emissionen som aviserade på tisdagen.



Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?