Pricer åker på en rejäl bot, 192.000 kronor, av Stockholmsbörsens diciplinnämnd. Prismärkningsföretaget anses ha brutit mot noteringsavtalet genom att inte offentliggöra kurspåverkande information på rätt sätt.
Henrik Huldschiner
Text
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från LexusAnnons
Startskottet för ett elektriskt modellprogram
Lexus nya elbil, RZ 450e, är en viktig del i omställningen till att bli ett helt elektrifierat bilmärke.
Den japanska biljättens senaste modell är den första att byggas på en ny dedikerad elbilsplattform – och blir startskottet för Lexus resa mot att erbjuda ett helt elektriskt modellprogram år 2030.
Lexus RZ 450e är inte bara en elbil – det är en vision för framtiden, en bil som visar vägen mot en ny era på Lexus. Den markerar en epok av förändring för den japanska biljätten, en modell som bryter ny mark i övergången till elektrifiering.
När Lexus siktar på att erbjuda ett komplett sortiment av batterielektriska fordon (BEV) i alla kategorier år 2030, tar RZ rollen som banbrytaren.
I nästan två decennier har Lexus legat i framkant av elektrifieringen inom premiumbilssegmentet. Märkets sofistikerade och tillförlitliga fordon, kända för sin kvalitet, har alltid varit mer än bara en motor och ett batteri. Med RZ är drivkraften allt – den reagerar omedelbart på förarens rörelser och skapar en unik koppling mellan bil och förare.
RZ är byggd på den helt nya BEV-plattformen (e-TNGA) med ett integrerat litiumjonbatteri i chassit, Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem DIRECT4, och den nya e-axeln. Dessa innovationer skapar fördelar inom allt från vridmoment och väghållning till chassits prestation.
Under parollen Lexus Electrified kan Lexus erbjuda olika elektrifierade drivlinor baserat på kundens unika behov. Det betyder att allt från självladdande elhybrid- och laddhybriddrivlinor till rena batterielektriska modeller finns att upptäcka i Lexus modellprogram.
Komfort är A och O
Designmässigt sticker Lexus RZ ut med sina sportiga linjer och sin förarfokuserade kupédesign. Körupplevelsen blir lika spännande som den är intuitiv, med en lägre tyngdpunkt och ett responsivt fyrhjulsdriftsystem som erbjuder en smidighet som är svår att överträffa.
Inredningen bjuder på en kupé kallad Tazuna, som förenar innovativ design med en fantastisk upplevelse bakom ratten. Inredningen i vegansk mocka och belysningssystemet ”IN-EI” bidrar till en futuristisk miljö, allt skapat av Lexus hantverksmästare, även kallade Takumi. Varje detalj i inredningen andas kvalitet och komfort.
Vision om en unik elbil
Säkerhetstekniken matchar den höga komforten. Proaktiv körassistans, ett avancerat krockskyddssystem och Driver Monitor är bara några av de funktioner som ingår i företagets avancerade säkerhetssystem – Lexus Safety System +.
Den revolutionerande e-axeln och fyrhjulsdriftsystemet DIRECT4 gör att Lexus RZ 450e ger en oöverträffad körupplevelse.
”RZ har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra”, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus.