Branschen medicinteknik och ett antal bolag inom läkemedelssektorn tillhörde vinnarna eftersom segern för Bush anses gynna dessa företag mer än om demokraternas kandidat John Kerry skulle ha vunnit. I avsaknad av viktigare rapporter var marknaderna helt fokuserade på utvecklingen av rösträkningen i USA.
"Marknaden vill ha kontinuitet i de ekonomiska riktlinjer, skattesänkningar, likviditetsinjektioner som Bush genomfört för att öka konsumtionen", säger Alberto Espelosin, förvaltare vid Ibercaja Gestion i Spanien, till Bloomberg News.
Klockan 17.45 noterades både Bloomberg European 500 och DJ Euro Stoxx 50 0,2 procent högre.
Nobel Biocare, Gambro och Getinge bidrog till att medicinteknik var bästa bransch. I London bidrog Astrazeneca och Glaxosmithkline till att lyfta läkemedelsindex med uppgångar på 2,8 respektive 2,0 procent, medan Roche och Novartis stärktes i Zürich med 2,1 och 1,6 procent.
Sanofi-Aventis gick mot strömmen och backade 2,7 procent efter nedgradering till undervikt av Lehman Brothers. Investmentbanken ser en risk för att bolaget ska förlora patentet för blodförtunnaren Plavix i USA.
Fordonsaktier hade en tyngre dag med Volkswagen och BMW ner 3,0 respektive 2,3 procent i Frankfurt.
BMW backade sedan delårsrapporten för tredje kvartalet gjort analytikerna besvikna.
"Fordonsdivisionen går bra men oturligt nog har de inte lyckats översätta det till en stigande vinst per aktie. Det är döda pengar att investera i BMW. Jag måste ändra min rekommendation. Vi kommer att sälja en del aktier", säger Pia Hellbach, vid Union of Investment, till Bloomberg News.
Frankfurts DAX-index var i stort sett oförändrat, FTSE 100 var upp 0,5 procent i London och CAC i Paris var upp 0,1 procent
I Amsterdam steg bemanningsjätten Randstad med 1,5 procent efter kvartalsrapporten som visade ett resultatet efter skatt som stigit mer än 80 procent jämfört med kvartalet i fjol.
Även på de nordiska börserna var börshumöret relativt gott. I Köpenhamn noterades KFX-index 0,1 procent högre. Hex Generalindex var upp 0,1 procent i Helsingfors.
Oslos OBX steg med 0,8 procent med stöd från Statoil och Norsk Hydro som var upp 1,4 respektive 0,4 procent. Schibsted var däremot ned 0,5 procent inför torsdagens delårsrapport.
Nu lanseras helelektriska Lexus RZ

Ny teknik, snabbladdning – och japansk gästfrihet.
Det var receptet när Lexus ville skapa en unik helelektrisk bil.
Nu lanseras modellen i Sverige och tillverkaren har höga förväntningar.
Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ
Omotenashi, det japanska ordet för gästfrihet som fokuserar på att uppfylla alla tänkbara behov, har i decennier varit ett ledord för biltillverkaren Lexus.
Och när företaget tog fram skisserna på den nya interiören i den helelektriska modellen RZ 450e var just gästfrihet en av de viktigaste ingredienserna.
Detaljer som ett panoramatak med dimmer, Dimoramatak, som anpassar ljuset efter förarens (eller passagerarnas) önskningar och ger bättre takhöjd är ett exempel. Värmaren som håller kupén varm utan att ta kraft från batteriet, vilket garanterar komfort under hela resan, är ett annat.
Inuti bilen dominerar en stor pekskärm på 14 tum, och instrumentpanelens element med infravärme ger snabb och energieffektiv värme.

Teknik möter komfort
Lexus RZ 450e är byggd på en ny elbilsplattform som siktar på att maximera potentialen för nästa generations elektrifierade modeller. Den använder BEV-plattformen (e-TNGA) med integrerat litiumjonbatteri och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem.
Denna teknik ger en rad fördelar i allt från vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.
Komfort och bekvämlighet är högprioriterat i kupén. Och den nya multimediaplattformen Lexus Link erbjuder utökade funktioner för uppkoppling, reseplanering och information.
Säkerhetssystemet Lexus Safety System+ ger avancerade funktioner för att upptäcka fler faror och undvika kollisioner.
Säkrare körning
Förutom det traditionella japanska hantverket förknippas Lexus ofta med ny teknik, något som också utlovas i Lexus RZ 450e. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik – ”One Motion Grip” – kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.

Steer-by-wire innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan information skickas elektroniskt från ratten till däcken. Detta ger säkrare och mer behaglig körning.
Körglädje och snabbladdning
Målet med Lexus RZ 450e har varit att erbjuda en elbil som kombinerar komfort, teknik och prestanda.
Takashi Watanabe, chefsingenjör för RZ 450e har haft en tydlig målbild:
– RZ 450e har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra.
Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ