Telefonräkningarna kan bli färre i framtiden. Telia Sonera ska inte få ta ut någon avgift av en konsument som vill köpa abonnemang från en annan teleoperatör, föreslår PTS.
Olof Sandström
Text
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från InvisioAnnons
Deras lösning skyddar fler än 500 000 öron från hörselskador
Michael Peterson, Director of Investor Relations and Corporate Communications på Invisio.
Med AI som hjälpmedel kan yrkespersoner kommunicera bättre i bullriga och farliga miljöer – och samtidigt skyddas från hörselskador. Invisio levererar lösningen för detta till kunder som den amerikanska armén och svenska polisen.
Mitt i det som kallats ett ”danskt Silicon Valley inom hörselteknologi” har Invisio sitt huvudkontor. Bolaget, som är noterat på Stockholmsbörsen, är främst i världen på kommunikationssystem som möjliggör för soldater och poliser att kommunicera, skydda hörseln och arbeta effektivt i bullriga miljöer.
I kundportföljen finns ett flertal länders försvarsorganisationer, bland annat USA:s och Storbritanniens, samt majoriteten av specialstyrkorna i NATO-länderna. En annan viktig kund är polisen, där polismyndigheterna i Sverige och Danmark samt ett flertal kända polisstyrkor i USA ingår. Sammantaget har Invisio fler än en kvarts miljon användare.
– Vår orderbok har aldrig varit större. Vi är tillbaka på tillväxtspåret efter två tuffa pandemiår och har en stark marknadsposition på både kort- och medellång sikt, berättar Michael Peterson, Director of Investor Relations and Corporate Communications på Invisio.
Tar hjälp av AI
Han menar att en orsak till ökat intresse för Invisios lösningar är höjda försvarsanslag i flera länder – en reaktion på Rysslands invasion av Ukraina. Dessutom har arbetsmiljön för soldater och poliser hamnat högre upp på agendan. Statistik visar att hörselskador är den vanligaste skadan hos före detta militäranställda, och i Sverige har polisernas bullriga arbetsmiljö kommit att stå i fokus alltmer.
Men att skärma av det skadliga ljudet utan att tumma på kommunikationen är inte helt enkelt. Invisio har tagit hjälp av artificiell intelligens för att landa rätt.
– Vi har tränat algoritmer att förbättra talkvaliteten och minska bruset vid användning av våra headsets som är utrustade med käkbensmikrofoner. Dessa används exempelvis av poliser som arbetar under demonstrationer. Mikrofonen plockar upp vibrationerna i käken vid tal och kan samtidigt dämpa höga ljud runt omkring, så att poliserna kan tala med varandra, säger Michael Peterson.
Ökad talkvalitet
Algoritmerna har matats med inspelningar av ett stort antal personer för att bli bättre på att förstärka talet och minska oljudet. De tränade algoritmerna har sedan byggts in i Invisios system.
– Våra tester visade att talkvaliteten ökade med 30 procent med hjälp av AI. Dessutom lyckades vi sänka strömförbrukningen markant under utvecklingen, vilket är avgörande på fältet där man har begränsad möjlighet att bära på batterier. Förmodligen är vi världsunika med den här lösningen där vi använder AI i så små produkter, säger Michael Peterson och fortsätter:
– Vi är också ensamma i branschen om att ligga så långt framme när det gäller integrerade produkter. Alla våra lösningar är byggda på samma plattform och kan kopplas ihop. Nu kan AI hjälpa oss att göra produkterna mer effektiva och därmed förbättra kommunikationsmöjligheterna och hörselskyddet för de som i sin tur ska skydda oss.