Hoppa till innehållet

Annons

Avanza köper fondförsäkring

Nätmäklaren Avanza köper Banco Fondförsäkring av Alfred Berg. Genom affären vill Avanza ta en genväg in på pensionsmarknaden. "Helt galna pengar ligger hos pensionsjättarna och vi vill in på banan så snabbt som möjligt", säger Avanzas VD Nicklas Storåkers.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 459kr/mån

spara
1180 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Prenumerera utan bindningstid?

Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från XledgerAnnons

Experten: Så samlar du all data – och ökar lönsamheten

Allt på samma ställe, högre effektivitet – och ökad lönsamhet.

Här är expertens bästa råd för att lyfta företaget.

– Med rätt underlag kan du snabbare ta beslut och framför allt ta rätt beslut, säger Thomas Falk, vd hos molnbaserade affärssystemet Xledger.

Få kontroll och översikt över din verksamhet med ett affärssystem i molnet

Hur många system har ni på företaget? Ett för HR, ett annat för ekonomi, ett tredje för tidsrapportering och ett fjärde för CRM?

– En del vill inte lägga alla ägg i samma korg, men har du inte behov av superspecialiserade system för just din industrivertikal, går det absolut att samla all nödvändig och relevant data i samma affärssystem, säger Thomas Falk och fortsätter:

– I de fall man ändå behöver olika affärskritiska plattformar tror jag på en modell där dessa kan prata med varandra. Då får man leva med att vissa delar kanske inte kan skräddarsys exakt, men allt är ändå molnbaserat.

Enligt honom har just molnbaserade affärssystem stora fördelar mot andra varianter:

– Jag talar i egen sak, men du kan alltid lita på datan. Du har alltid rätt data och du kommer snabbt åt den. Vi gillar ordet realtid och det är precis vad du får. Vi har kunder vars bokslutsprocesser gått från sju-åtta dagar till en-två. Du kan agera på ett helt annat sätt.

Thomas Falk är vd hos molnbaserade affärssystemet Xledger.
Thomas Falk är vd hos molnbaserade affärssystemet Xledger.

Den digitala hotbilden mot företag och organisationer är ett annat argument för molnbaserade system, anser Falk:

– Det pratas mycket om säkerhet idag, med rätta. En äkta molnlösning har stora fördelar gällande säkerheten. Det är kraftfulla hårdvarusystem som i princip aldrig går ner och vi har flera höga säkerhetscertifieringar.

Dessutom tillkommer kostnader för säkerhet och IT om du själv ska ansvara för. Det är en kännbar post i utgifterna som man slipper, säger han.

En annan fördel är att manuellt redovisningsarbete kan automatiseras, påpekar Thomas:

– Många manuella processer, som fakturering, är bortbyggda. Det kan AI ta hand om. Istället kan medarbetarna titta på trendanalyser, förstå verksamheten bättre och i slutändan få ett effektivare företag, säger han och lägger till:

– Det är svårt att sätta exakta siffror, men vi har kunder som kunnat sänka sina kostnader med 20-30 procent inom de här områdena tack vare automatiseringen.

I slutändan kokas valet av affärssystem ner i kronor och ören – där har Xledger ytterligare fördelar mot andra, menar Falk:

– Det är fördelarna med skalbaret som avgör. Du får allt i samma databas, en hög grad av automatisering och AI, det är lätt att skapa insikter och rapporter. Det är ett modernt och högeffektivt system med en ärlig affärsmodell, du betalar bara för det du använder. Och behöver du skala upp eller ner så går det enkelt att lösa.

Varför väljer företag Xledgers system, tror du?

– När vi frågar nya kunder om anledningarna till att byta system återkommer nästan alltid tre huvudargument: Effektivisering, digitalisering, modernisering. Därefter listar många kostnad och säkerhet. Personligen tycker jag alla punkterna väl sammanfattar det Xledger vill stå för.

Allt i ett system – läs mer om Xledger här

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera