Annons

Kompakt mörker på Europas börser

Det blev en dyster måndag på ledande börser i Europa. Fortsatta rekordnivåer för oljepriset och en svagare dollar skonade få. Samtliga branscher i Bloomberg European 500 backade.

Klockan 17.45 hade Bloomberg European 500 backat 2,8 procent, medan DJ Euro Stoxx 50 var ned 1,9 procent.

"Stigande energikostnader och en billig dollar kommer att dämpa företagens resultat kommande kvartal", säger Francisco Salvador, aktiechef vid Venture Finanzas, till Bloomberg News.

Ericsson och andra tillverkare av telekomutrustning utvecklades bland de sämsta. Ericsson fortsatte ned 1 krona efter fredagens rapport med ny press från både Lehman Brothers och Morgan Stanley som sänkt sina rekommendationer för aktien.

Nokia gick ned 2,4 procent i Helsingfors, där HEX sjönk 1,5 procent, och Alcatel tappade 1,5 procent i Paris.

Press på DAX kom främst från fordonssektorn. Anställda vid Volkswagen kan komma att gå ut i strejk den 1 november för att öka pressen på ledningen, enligt uppgifter i tidningen Handelsblatt.

En svagare dollar fick även andra bolag i sektorn på fall, bland dem Daimlerchrysler, Peugeot och Renault.

Bil- och teknikföretag hör till de europeiska branscher som är mest exponerade för valutakurssvängningar, enligt Morgan Stanley. Sammantaget föll branscherna telekom och fordon med 3,0 respektive 2,6 procent, enligt Bloomberg European 500.

Citigroup har sänkt sin rekommendation för den europeiska försäkringssektorn till neutral från outperform med anledning av att New Yorks överåklagare Eliot Spitzer utvidgat sin granskning av försäkringsbolagens ersättningar till mäklare. Münich Re sjönk 1,6 procent och Allianz gick ned 2,6 procent.

Citigroup rekommenderade också att begränsa sin exponering mot företag inom råvarusektorn. Outokumpu och Xstrata backade.

I Paris hörde EADS, med större delen av sin försäljning i dollar, till förlorarna. Med en nedgång på 3,5 procent blev bolaget sämsta aktie i CAC-index.

En svag utveckling för den amerikanska halvledarsektorn på fredagen fick Infineon att backa 2,5 procent. I Paris backade ST Microelectronics 1,2 procent.

I London, där FTSE 100 försvagades 1,1 procent, var ITV en av förlorarna, ned 3,6 procent, sedan Lehman Brothers tagit bort aktien från sin rekommendationslista. Flygbolag tog stryk av det högre oljepriset och British Airways gick ned 0,8 procent.

Sammantaget föll CAC 2,1 procent medan DAX tappade 2,0 procent.

I Norden var det också ned. I Oslo backade OBX med 1,9 procent. Smedvig tappade 6,0 procent medan Tandberg ASA sjönk 3,8 procent.

I Köpenhamn sjönk KFX med 1,6 procent. Till förlorarna hörde Novozymes och William Demant.

HEX Generalindex i Helsingfors sjönk 1,6 procent. Viking Line och Stockmann lyckades båda gå mot strömmen.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?