Annons

Rapportbesvikelse på Europas börser

De ledande börserna i Europa backade på torsdagen. Press kom delvis från Federal Reserve, som på onsdagskvällen indikerade att räntorna kanske kommer att höjas tidigare än investerare har räknat med.

Högre räntor i Nordamerika befaras sakta ner företagens vinsttillväxt. Enligt Morgan Stanley står Nordamerika för cirka 20 procent av europeiska företags försäljning.

"Det är dags att låsa in vinsterna. Det är ett bekymmer om ränteökningarna kommer för snabbt, eftersom det kan strypa återhämtningen i ekonomin", säger en förvaltare vid JP Morgan till Bloomberg News.

Ett flertal rapportbesvikelser gjorde också sitt till för att sänka börserna.

Klockan 17.30 hade DJ Stoxx 50 backat 1,0 procent och Bloomberg European noterades 0,8 procent lägre.

Teknik, telekom och försäkring låg i täten för nedgången, medan en stark rapport från Hennes & Mauritz bidrog till att placera detaljhandelssektorn bland vinnarbranscherna.

Chipkomponenttillverkaren ST Microelectronics tappade 4,5 procent i Paris efter att bolaget sagt att lönsamheten kommer falla i det första kvartalet.

Inom telekom var Alcatel samtidigt ned 2,5 procent. Ericsson tappade 3,7 procent och Nokia noterades 1,6 procent lägre.

Adidas Salomon sjönk med 2,7 procent sedan bolaget redovisat ett vinstfall med 10 procent det fjärde kvartalet.

Bättre gick det för Hennes & Mauritz som steg 7,6 procent till 183 kronor efter sin rapport. En högre expansionstakt än väntat gladde marknaden. Uppgången smittade av sig på H&M-konkurrenten Inditex, som steg 1,5 procent.

Sämre försäljning för kolesterolsänkaren Crestor satte press på Astra Zeneca, som tappade 2,7 procent i London.

Ryanair vände upp med 1,9 procent efter onsdagens vinstvarning.

Sammantaget var Frankfurts DAX-index ned 1,3 procent.

Paris CAC 40 backade 1,2 procent och Londons FTSE-100 sjönk 1,3 procent.

På de nordiska börserna var utvecklingen blandad. Köpenhamnsbörsens KFX-index sjönk 0,5 procent och i Helsingfors backade Hex Generalindex 1,0 procent.

Oslobörsens OBX steg däremot med 0,5 procent med Royal Caribbean Cruises mot strömmen. Aktien steg 6,0 procent sedan bolaget rapporterat högre omsättning än väntat. I Stockholm backade OMX-index 0,9 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?