Annons

Playboy ska locka kunder till 3

Reporter: Jens B Nordström

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SenzaGenAnnons

Allergitestning utan djurförsök

SenzaGen kombinerar genomiska data med maskininlärning för att testa om kemikalier kan orsaka allergiska reaktioner på huden eller i luftvägarna. Visionen är att skapa en ny industristandard och helt ersätta djurtester – och de är på god väg. Bolaget befinner sig nu i en expansiv kommersiell fas.

Genom att odla mänskliga celler och sedan utsätta dem för utvalda ämnen kan SenzaGen identifiera ämnen som riskerar att orsaka allergier utan djurförsök. Metoden kommer ursprungligen från forskare knutna till Institutionen för Immunteknologi vid Lunds universitet. SenzaGen grundades 2010 och blev ett operativt bolag efter att EU 2013 beslutat att införa förbud mot försäljning av kosmetiska produkter som är testade på djur. Förbudet har sedan spridit sig till ytterligare länder och trenden är att fler industrier arbetar för att få bort djurförsök. 

Oslagbar träffsäkerhet 

Behovet av en träffsäker och etisk metod, som den SenzaGen erbjuder, finns idag globalt inom flera branscher.

– Både konsumenter och producenter vill veta att produkter är säkra. Det gäller inte bara kosmetika utan även till exempel läkemedel, medicintekniska produkter och kemikalier. Det kan vara hudkrämer, målarfärg, rengöringsmedel eller som i USA där test av bekämpningsmedel är stort, säger VD Axel Sjöblad. 

Med enastående hög träffsäkerhet bidrar

SenzaGens testmetod GARD® till att företag kan utveckla, producera och leverera säkrare, etiska och mer hållbara produkter.

– Med vår lösning får man ett hållbart testalternativ med marknadens högsta träffsäkerhet. Jämfört med djurförsök som ligger på 70–75 procent uppnår GARD® över 90 procent träffsäkerhet. Dessutom är det ett kostnadseffektivt alternativ, förklarar Axel Sjöblad. 

Framgångsrik utveckling

Efter ett år som VD kan Axel Sjöblad med glädje konstatera att företaget tagit de första stegen från forskningsbolag till ett företag med starkt kommersiellt fokus, en förändring som märks både i det dagliga arbetet och i försäljningsutvecklingen för det första halvåret 2020.

– Vår försäljning mer än fördubblades jämfört med motsvarande period föregående år och vi har redan passerat 2019 års totala omsättning. Mycket positivt är också att vår kundbas växer inom flera segment och att existerande kunder återkommer med nya beställningar. Med en fokuserad försäljningsorganisation och fler potentiella kunder som utvärderar våra tester har vi, trots nuvarande externa utmaningar orsakade av Covid-19, mycket goda möjligheter att fortsätta utvecklas i samma höga takt i framtiden, säger Axel Sjöblad.

Fakta

SenzaGen utvecklar, utför och säljer tester för att bedöma om kemikalier i olika produkter är allergiframkallande. Testerna ersätter djurförsök med data från mänskliga celler i kombination med maskininlärning. Testerna har marknadens högsta träffsäkerhet och bidrar till säkrare produkter i samhället.

Läs mer på: www.senzagen.com

Följ oss på Linkedin

 

Mer från SenzaGen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SenzaGen och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?