Annons

Biltillverkare backade på Tokyobörsen

Kurserna på Asienbörserna sjönk överlag på fredagen. Yenens förstärkning gentemot USA-dollarn, till den högsta nivån på mer än två år, satte press på japanska exportjättar som Toyota Motor.


"Det innebär alltid en risk för exportbolagens vinster när yenen stärks mot dollarn", sade Jun Terasaka, förvaltare på Toyota Asset Management, till Bloomberg News.

I Tokyo stängde Nikkei 225 0,9 procent lägre på 10.938 och det bredare Topix sjönk 0,5 procent.

Sett till veckan som helhet steg dock Nikkei med 2,1 procent och Topix med 2,6 procent.

I täten för fredagens nedgångar låg fordonstillverkarna. Toyota Motor sjönk med 2,6 procent, Nissan Motor med 5,3 procent och Honda Motor noterades 4,4 procent lägre.

"Exportbolagen, i huvudsak fordonstillverkarna, får se värdet av sina vinster minska för varje ytterligare yen-förstärkning", sade Koichi Seki, förvaltare på Chuo Securities, till Bloomberg News.

Även Sony, med omkring en tredje del av försäljningen från USA, tyngdes av yenens framfart. Aktien avslutade med en nedgång på 1,6 procent.

Mot strömmen gick bolag med stort beroende av den inhemska efterfrågan, sedan optimismen ökat gällande Japans ekonomiska tillväxt.

Ito-Yokado, landets största detaljhandelskedja, klättrade 5,8 procent och Seven-Eleven var upp 4,4 procent.

Kospi 100 backade med 1,3 procent i Sydkorea, sedan IMF dragit ned sina utsikter för landet med hälften. Den ekonomisk tillväxten väntas nu hamna på 2,5 procent i år.

"Förväntningarna på den sydkoreanska ekonomin under årets andra hälft har hjälpt upp aktiekurserna på senare tid och placerarna måste nu tänka igenom det", sade Lee Tae Yun, förvaltare på Mirae Asset Invest Trust Management, i en kommentar till Bloomberg News.

Samsung Electronics och Hyundai Motor backade båda med drygt 3 procent.

I Hong Kong noterades Hang Seng index vid lunchuppehållet 0,2 procent lägre.

Singapores STI-index steg med 0,1 procent. Datorrelaterade aktier, som bland andra Creative Technology, fick stöd från ytterligare tecken på en återhämtning för USA-ekonomin.

I Taiwan var index upp 0,1 procent. (Direkt)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?