Annons

Se upp för tioåringen i dag

Nej, nerverna och framtidstron och hoppet om ökad sysselsättning på den amerikanska arbetsmarknaden höll inte riktigt i fredags, även om Dow Jones Index och Nasdaq Index lyckades undvika att stänga på dagslägsta.


Aktierna gick ned på bred front men mest stryk fick nog bankerna efter ett ihållande rykte om våldsamma kreditförluster för några av de stora bankhusen. Ryktena har förekommit med jämna mellanrum under de senaste sju-åtta veckorna, hittills utan bekräftelser.

Ingen här på Wall Street tycks ta uppgifterna riktigt på allvar. Samtidigt spelar lösa uppgifter av det här slaget en allt större roll som ursäkt för att sälja av när den allmänna nervositeten ökar och volymen minskar.

Just nu tycks fokus åter ligga på räntemarknaden.

Om tioåringen fortsätter att klättra uppåt i den här takten får man nog inte underskatta den potentiella påverkan på aktieköparsidan.

Tioåringen har exploderat uppåt från 3,11 procent den 13 juni till 4,4 procent i fredags. Flera analytiker, inkluderat en av de träffsäkraste veteranerna, Larry Wachtel vid Prudential, andades viss oro under helgen. Om tioåringen når upp till 5 procent kan den börja få en negativ påverkan på aktiemarknaden.

Optimisterna fortsätter att förklara bort den tänkbara räntechocken. Ett av huvudargumenten är att räntenivån i ett historiskt perspektiv fortfarande är låg.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia släpper ny sjusitsig suv – här är alla nyheterna

Större utrymmen, fler uppkopplade tjänster och sju sittplatser som standard.

Dessutom: Snart som laddhybrid. 

Nu lanserar Kia en helt ny generation av den stora fyrhjulsdrivna suven Sorento.

Nu är den här – lär dig mer om nya Kia Sorento! 

Det är snart två decennier sedan Kia visade upp sin stora suv Sorento för första gången, en bil som tack vare fina utrymmen och innovativ teknik blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Med den helt nya version som nu kommer till Sverige tar tillverkaren Sorento till en ny nivå. För det första har bilen blivit större än sin föregångare och har fått ett längre axelavstånd. Det märks tydligt på rymden inuti bilen, där både ben- och huvudutrymme har ökat. Insteget till den tredje sätesraden – som är standardutrustning – har också blivit enklare.

Bagageutrymmet har vuxit och är nu ett av de allra rymligaste i klassen. Med den andra sätesraden uppfälld ryms upp till 821 liter bagage – och med båda sätesraderna i nedfällt läge ryms hela 2 011 liter. Alltså: över två kubikmeter.

Uppkopplade funktioner och säkerhet

När Kia utvecklade nya Sorento handlade det dock inte bara om att bygga en rymligare bil. Målet var att skapa en större upplevelse för både förare och passagerare. Därför har stor omsorg lagts på att varje detalj i bilen ska hålla hög klass, både när det gäller funktion och finish. Konkreta exempel på det är en lägre ljudnivå inuti bilen, jämfört med tidigare generationer – och en betydligt högre teknikstandard.

Som standardutrustnings finns bland annat dubbla digitala skärmar, ett 12,3-tums instrumentkluster och en 10,25-tums pekskärm, som erbjuder komfortfunktioner och förarassistanssystem. Telematiksystemet UVO Connect, Kia Live (som förser föraren med uppdateringar om bland annat trafik och väder), Apple CarPlay och Android Auto är också standardutrustning.

När det gäller säkerheten finns flera moderna system också här från start. Några exempel är autobroms med fotgängar- & cyklistskydd, sju krockkuddar och krockgardiner (inklusive en mittmonterad krockkudde fram) adaptiv farthållare, helljusassistent och autobroms vid vänstersväng. 

Dragvikt: 2,5 ton

Till att börja med lanseras nya Kia Sorento i Sverige med en dieselmotor på 2,2 liter som kombineras med fyrhjulsdrift och åttaväxlad automatisk DCT-låda. Det är en kraftfull drivlina med en effekt på 202 hästkrafter och ett vridmoment på 440 Newtonmeter. Tack vare det lämpar sig Kia Sorento bra som dragbil – bilen är godkänd för släpfordon på upp till 2 500 kilo (när föraren har rätt körkortsbehörighet).

Kommer som laddhybrid

Kia har redan ett av marknadens bredaste laddbara modellprogram, därför är det ingen stor överraskning att nya Sorento också kommer att lanseras som laddhybrid. Bilen, som redan är beställningsbar, kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter. Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

Räckvidd och utsläppssiffror väntar på homologering och kommer att bekräftas närmare försäljningsstarten i början av nästa år.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Snart är den här – lär dig mer om nya Kia Sorento! 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?