Annons

Säljtrycket avtog på Stockholmsbörsen

Tisdagens kraftiga säljtryck avtog och Stockholsmbörsen avancerade 0,7 procent i försiktig handel under onsdagen. Uppgången var bred. Särskilt starkt gick telekomjättarna och vitvarubolaget Electrolux medan ABB föll. Totalt omsattes 9,1 miljarder kronor.


"Avvaktande handel, något stort köptryck var det inte tal om. Man verkar resonera att det gått upp lite väl fort. Många amerikaner har dessutom semester vilket bidrog till den tunna handeln. De kommer tillbaka nästa vecka och jag tror att risken finns att vi får nya vinsthemtagningar då", kommenterade en mäklarchef.

Ericsson höll emot och stärktes 1,6 procent till 12,90 kronor.
"Ericsson kändes oerhört stark men för att det ska bli ett nytt rally i stil med vad vi sett de senaste veckorna måste det komma nya ordentligt positiva nyheter från bolaget", sa mäklarchefen.

Även Nokia stärktes, plus 3,4 procent till 136 kronor.

Bland bolagen på A-listan blev Electrolux vinnare med ett kurslyft på 3,1 procent till 181 kronor. Aktien stärktes av att amerikanska Sears, som är återförsäljare åt Electrolux, augustiförsäljning var högre än väntat.

Vid sidan av Electrolux gick även Astra Zeneca starkt bland storbolagen trots att läkemedelssektorn inledde onsdagens USA-handel vikande. Aktien steg 2,1 procent till 340 kronor. Investmentbanken Morgan Stanley upprepade rekommendationen övervikt för Astra Zeneca. Banken lyfter fram den kommande blodproppsförebyggaren Exanta som en av de stora osäkerhetsmomenten för bolaget. Sannolikheten att preparatet når marknaden sätts till 70 procent och en aktie i Astra Zeneca är värd 388 kronor givet ett positivt Exanta besked anser banken. Om preparatet däremot får avslag justeras den motiverade kursen ned till 361 kronor.

För verkstadsbolagen var det blandad kompott. Sandvik stärktes 1,1 procent till 225,50 kronor. Atlas Copco steg 0,8 procent medan ABB tyngdes av vinsthemtagningar och backade 3,7 procent till 43,70 kronor.

Skogsbolaget Stora Enso vände upp med 2,4 procent till 108,50 kronor efter tisdagens besked om ett nytt sparpaket.

Medicinteknikbolaget Vitrolife fortsatte rusa, plus 24 procent till 17,50 kronor. Under tisdagen meddelade att bolaget sålt av dotterbolaget A-life till ett amerikanskt företag och därigenom fyllt på den sinande kassan med 60 Mkr. På en dryg vecka har aktien stigit 84 procent.

Mjukvaruföretaget Axis stärktes 14 procent. Affärsvärden rekommenderar köp i onsdagens nummer och tror att kursen kommer att fördubblas inom ett år.

Även Thalamus stärktes av en köprekommendation i nämnda tidning. Plus 3,8 procent till 16,60 kronor.

It-konsulten Hiq stärktes 8 procent till 9,10 kronor efter att bolaget tecknat ett ramavtal med Post- och telestyrelsen som löper över två år. Hur mycket avtalet kan koma att vara värt angavs inte.

Skoföretaget Wedins blev åter rapportförlorare. Halvårsresultatet på minus 60,1 Mkr var nästan lika trist som det första halvåret 2002 då bolaget förlorade 63,7 Mkr. För ett år sedan halverades aktiekursen veckorna som följde rapporten. Under onsdagens handel på Stockholmsbörsen föll Wedins 9 procent till 1,18 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?