Annons

Långa räntor stiger efter Fed-besked

Obligationsmarknaden verkar inte riktigt vilja ta till sig det budskap som Federal Reserve tecknade i samband med räntebeskedet på tisdagen, då räntorna har stigit i den långa änden.


Enligt bedömare har Federal Reserve varit oroad över den kraftiga ränteuppgången sedan mötet i juni. Den amerikanska tioåriga obligationsräntan har stigit cirka 100 punkter och den tvååriga pressats upp cirka 50 punkter, utan att det egentligen har kommit konkreta bevis på en ihållande ekonomisk uppgång i USA. Uttalandet i samband med tisdagens räntebesked tolkades som ett försök från Federal Reserve att lugna den nervösa obligationsmarknaden.

"Fed verkar ha tagit till sig kritiken av sin kommunikationsförmåga, vi betraktar dagens välformulerade pressmeddelande som ett sätt att injicera en viss stabilitet i obligationsmarknaden", skriver Merrill Lynchs USA-ekonom David Rosenberg i ett kundbrev på tisdagen.

David Rosenberg tror att formuleringen om att penningpolitiken fortsatt kan vara ackommoderande (aningen expansiv) under en betydande tid framöver kan tolkas som att det kommer ta år innan Federal Reserve höjer räntan.

På obligationsmarknaden har dock räntorna i den långa änden pressats upp, den amerikanska tioåringen har stigit 5 punkter till 4,43 procent jämfört med den svenska stängningen på tisdagen. I den korta änden sjönk däremot räntorna efter Fed-beskedet och prissättningen på Fed Funds futuresmarknaden indikerar en något mindre sannolikhet för en räntehöjning i början av nästa år. Först i maj nästa år har marknaden prisat in en räntehöjning fullt ut då Fed Funds futurekontraktet indikerar en styrränta på 1,35 procent.

Ränteutvecklingen i Europa följde trenden i USA, korta änden på obligationsmarknaden pressades ned något medan den långa änden steg. Den tyska tioåriga obligationsräntan har klättrat 3 punkter till 4,12 procent jämfört med tisdagens svenska stängning och för dess svenska motsvarighet är rörelsen 6 punkter upp till 4,68 procent. Gapet dem emellan har således ökat 3 punkter till 56 punkter.

På valutamarknaden har kronan stärkts en aning mot både dollarn och euron jämfört med morgonens noteringar, men enligt handlare är det väldigt lite intresse.

"Det kommer inte att hända något förrän efter folkomröstningen", spår en handlare och tillägger att han tror att det ändå kommer att bli en jämnt lopp i EMU-frågan, trots att opinionsläget talar för ett klar nej-majoritet.

"Ja-sidan har mer resurser och folk är så lättpåverkade", säger han.

Däremot har dollarn stärkts något mot euron och här finns förhoppningar om att rörelsen ska förstärkas om amerikanska detaljhandelssiffror för juli visar en rejäl uppgång. Statistiken presenteras klockan 14.30 och en ökning med 1,0 procent väntas.

Under eftermiddagen kommer besked från LO om en uppgörelse med socialdemokraterna om hur finanspolitiken ska utformas vid ett eventuellt EMU-medlemskap. Samtidigt ska finansminister Bosse Ringholm presentera finansdepartementets preliminära bedömning av hur ekonomin utvecklas.

Norges Bank kommer med räntebesked klockan 14.00. (Direkt)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Digitalisera nu för att klara krisen – 5 tips

Större företag har accelererat sin digitalisering under pandemin och ökat sin produktivitet – medan mindre företag inte haft samma digitala utveckling.

Det visar en ny uppföljande undersökning till rapporten Telias digitala index.

Här är 5 tips till företag som snabbt vill komma ifatt digitalt.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

Pandemin har slagit hårt mot många branscher och företag – och samtidigt fungerat som en katalysator för digitaliseringen.

– När företag ”tvingats” till distansarbete och nya affärsmodeller har många tagit stora steg framåt digitalt, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

”Risk att stora företag springer ifrån”

Samtidigt är skillnaden tydlig mellan svenska företag. 75 procent av de stora företagen – mer än 50 anställda – har accelererat sin digitalisering under pandemin, jämfört med 21 procent av de minsta företagen. Det visar en uppföljande undersökning, som gjorts under våren, till ”Telias digitala index”.

De digitala klyftorna består och riskerar att öka, menar Daniel Stark:

– Risken är att de högdigitala springer ifrån nu när digitala lösningar är ännu viktigare för att klara sig i konkurrensen.

Ökad produktivitet under coronakrisen

Bland de högdigitala företagen svarar 41 procent att de ökat tillväxten och effektiviteten de senaste två åren – jämfört med 21 procent bland de lågdigitala, visar undersökningen.

Det är också de högdigitala som främst rapporterar om ökad produktivitet under pandemin.

Vad kan då lågdigitala företag lära av dem som kommit längre? Daniel Stark sammanfattar fem framgångsfaktorer:

1 Gör distansjobb möjligt

Prioritera digitala lösningar så att personalen kan jobba effektivt på distans. Det är viktigt både för affärerna och för att få nöjdare personal. Högdigitala företag lyckas i högre utsträckning behålla sin personal och locka nya talanger, visar Telias undersökning, och en nyckel är att personalen kan jobba flexibelt. 

2 Kreativa lösningar ger nöjda kunder

Coronakrisen har påskyndat innovativa digitala lösningar – från retailbutiken som bjuder in till videoshopping med en assistent till nya hämta hem-tjänster för restauranger. Den här sortens uppfinningsrikedom brukar skapa nya och lojala kunder! Fokusera också på hur ni möter kunderna digitalt. Det måste vara enkelt och smidigt att integrera med ditt företag: boka tid, få svar i chatten, beställa varan och så vidare.

3 Automatisera mera 

En kris kan vara ett bra tillfälle att se över arbetsflöden och rutiner. Genom att till exempel automatisera bokföring, fakturering, kvittoredovisning och annat kan ni frigöra tid och satsa mer på att bli konkurrenskraftiga. Att blicka framåt är nu avgörande för många företag som tvingats vara mycket ”här och nu” under krisen.

4 Mer träffsäkra erbjudanden

Allt fler företag samlar in data om sina kunder. Använd datan på ett systematiskt sätt med automatiserade verktyg som marketing automation och ad-words. På så sätt kan ni nå ut till era kunder med mer träffsäkra erbjudanden till en lägre kostnad.

5 Outsourca IT

Genom att outsourca driften och ansvaret för er IT blir ni av med teknikbekymmer som kan störa era arbetsflöden. IT-problem kan stjäla mycket resurser internt – tid som ni istället kan lägga på att digitalisera er verksamhet på ett smart sätt.

Telia erbjuder ”IT-avdelning som tjänst” som vänder sig till företag från 10 anställda.

– Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten, förklarar Daniel Stark.

Den här typen av tjänster brukar vanligtvis rikta sig till större företag, påpekar Daniel.

– Företaget kan också samla sina IT- och kommunikationstjänster i Telias unika erbjudande. Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom där företagen behöver sätta sig in i olika komplexa lösningar. Det kan förenkla väsentligt att samla ihop alla teknikfrågor.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Innebär att Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support och konsultation med syftet att hjälpa företaget att frigöra mer tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?