Annons

Försäkringsbolag vinnare i Europa

Kurserna på de större Europabörserna steg på tisdagen för fjärde dagen i rad. Stöd kom från en uppgång i den franska industriproduktionen, vilket bidrog till optimism om att bolagsresultaten ska förbättras.
Försäkringsbolagen tillhörde vinnarbranscherna i spåren av en överraskande stark rapport från franska Axa.


Klockan 17.45 hade Dow Jones Euro Stoxx 50 gått upp 0,6 procent och Bloomberg European 500 hade stigit 0,7 procent.

I Paris leddes uppgången av försäkringsjätten Axa, som på morgonen rapporterade ett rörelseresultat exklusive engångsposter på 1,09 miljarder euro för kvartalet. Det var bättre än väntat och aktien stärktes 3,8 procent.

Alstom backade däremot med 4,8 procent. Bolaget uppger att tågverksamheten i USA misstänks för redovisningsfiffel och utreds av den amerikanska Finansinspektionen, SEC.

CAC 40 steg 0,6 procent.

Frankfurtbörsens DAX-index stärktes 1,1 procent med Allianz upp 3,4 procent. T-Online steg 2,4 procent sedan bolaget höjt prognosen för helåret till ett ebitda-resultat på mellan 250 och 300 miljoner euro från tidigare prognos på 180 till 210 miljoner. Även Deutsche Telekom stärktes något och var upp 0,4 procent.

Commerzbank gick upp 2,2 procent sedan dess nätmäklarverksamhet Comdirect Bank sagt att nettoresultatet det andra kvartalet närapå tredubblades till 6,2 miljoner euro. Marknaden gladdes också åt att Comdirect räknar med att lämna utdelning för första gången. Comdirect steg 14,2 procent.

I London bidrog läkemedelsbolagen till att ge stöd till FTSE 100, som steg 0,2 procent. Glaxosmithkline gick upp 1,4 procent och Astra Zeneca med 0,6 procent. Under tisdagen väntas besked från det amerikanska läkemedelsverket FDA om Astra Zenecas kolesterolsänkare Crestor. Förväntningarna är att läkemedlet får godkänt.

Sämre gick det för Bskyb. Trots en rapport som ansågs stark av flera analytiker sjönk aktien 2,1 procent, troligen på grund av vinsthemtagningar efter god kursutveckling de senaste dagarna.

I Helsingfors steg HEX Generalindex 0,8 procent. KFX-index i Köpenhamn och OBX i Oslo steg vardera med 0,7 procent. (Direkt)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?