1515

Centralbanksuttalanden pressar räntorna

Räntemarknaden var avvaktande på onsdagen inför torsdagens räntebesked från Riksbanken och Europeiska centralbanken. Enligt analytiker står det klart att båda centralbankerna kommer att sänka sina styrräntor och förväntningarna fick svenska räntor att falla under förmiddagen.


Efter lunch vände det dock svagt uppåt och vid stängning noterades den svenska tioåriga obligationsräntan till 4,16 procent, vilket var en uppgång med 1 punkt från tisdagen. Gapet mot den tyska motsvarigheten hade minskat 1 punkt till 48 punkter.

Enligt handlare var det vinsthemtagningar efter tisdagens och onsdagsförmiddagens räntefall som låg bakom vändningen.
"Det är helt en utländsk rörelse, ingenting specifikt för Sverige", sade en handlare.

I övriga Europa drog räntorna åt olika håll under dagen. Även där låg fokus på torsdagens besked från den europeiska centralbanken.

Nyhetsbyrån Direkt erfar att ECB:s direktion väntas föreslå en sänkning med 50 punkter. Några få ledamöter uppges även förespråka en överraskande stor sänkning med 75 punkter för att snabbt få igång ekonomin återhämtning och stoppa eurons förstärkning.

Sannolikheten för att den europeiska centralbanken sänker räntan med 50 punkter ökade betydligt efter uttalanden som ECB-chefen Wim Duisenberg gjorde på tisdagseftermiddagen.

Chefen för den europeiska centralbanken sade bland annat att den lägre inflationen kommer att avspegla sig i penningpolitiken och att inflationen väntas sjunka ytterligare nästa år. Fed-chefen Alan Greenspan sade samtidigt att data tyder på att USA:s ekonomi har stabiliserats men att den ännu inte tagit fart. Han sade också att den amerikanska arbetsmarknaden är exceptionellt svag.

De amerikanska räntorna fortsatte att backa under onsdagens inledande handel i USA i spåren av Alan Greenspans tal. Den tioåriga amerikanska obligationsräntan hade vid den svenska stängningen sjunkit 2 punkter från tisdagen till 3,34 procent.

På valutamarknaden försvagades euron under dagen i avvaktande handel inför torsdagens räntebesked. Klockan 16.15 hade euron tappat till 1,1699 mot dollarn.

Kronan stärktes 1 öre mot euron till 9,12 medan den var i stort sett oförändrad mot dollarn på 7,79.

TCW-index sjönk till 125,85 (126,05). (Direkt)


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?