1515

Bräcklig optimism ledde till kortlivad ränteuppgång

Förmiddagens ränteuppgång gröptes ur under dagen och när måndagshandeln stängde noterades de svenska räntorna i det närmaste oförändrade, jämfört med stängningen innan midsommarhelgen.



Nettorörelsen i de amerikanska räntorna var också små och den tioåriga statsobligationsräntan noterades på måndagseftermiddagen 1 punkt högre, än vid den svenska marknadens stängning i torsdags, till 3,37 procent.

Den svenska benchmarkräntan 1041 steg också 1 punkt till 4,32 procent och räntegapet mot Tyskland vidgades 3 punkter till 63 punkter.

Bakom de initiala uppgångarna låg nytt hopp om en internationell ekonomisk återhämtning, ledd av USA.

Den nya optimismen är dock bräcklig och många bedömare tror på fortsatta räntesänkningar i USA, EMU och Sverige.

När svenskarna som bäst åt sill i fredags fortsatte diskussionerna kring hur mycket Federal Reserve kan komma att sänka styrräntan med på onsdag. Förväntningarna pendlar mellan en sänkning med 25 eller 50 punkter och enligt prissättning på Fed Fund-terminer med förfall i juli är sannolikheten för en 50 punkters sänkning drygt 50 procent.

Wall Street Journals Fed-bevakare Greg Ip indikerade i en artikel i fredags att 25 punkter kan vara mer aktuellt. Därmed kastade han delvis omkull 50-punkters profetian från Washington Posts Fed-bevakare John Berry som kom i torsdags.

En svensk analytiker pekar på den senaste tidens mer positiva siffror från USA och frågar sig om det verkligen är möjligt att fortsätta lätta på trycket såpass mycket.

"Det är ingen styrka (i siffrorna), men det är inget fritt fall heller", sade han.

För Sveriges del tror majoriteten i SME-Direkts enkät att reporäntan lämnas oförändrad på 3,00 procent vid Riksbanksdirektionens möte i nästa vecka.

"Det har inte hänt tillräckligt mycket sedan förra mötet. Det måste till nya svaghetstecken för att sänka räntan", säger en bedömare.

Men marknaden är splittrad då fem av de tolv tillfrågade tror på en sänkning med 25 punkter redan nu.

Måndagen var i övrigt tunn på statistik och nyheter. Tysklands delstater har så smått börjat att rapportera KPI-siffror och Bayerns konsumentpriser steg 0,2 procent i juni, jämfört med i maj. Det ger en inflationstakt på 1,2 procent, vilket är över prognosgenomsnittet för hela Tyskland på 0,8 procent.

"Man drar en suck av lättnad. Det är bättre med någon procentenhet högre än noll eller minus", betonar en bedömare som säger att det är oljepriset som drar uppåt.

På valutamarknaden noterades en återhämtning för dollarn som stärktes mot euron till en nivå strax över 1:15. Förväntningar inför Fed-beskedet tillsammans med en mer positiv syn på USA:s ekonomi ligger bakom.

En bedömare påpekar att "det finns ett behov av konsolidering" efter den senaste tiden kraftiga dollarförsvagning, samtidigt som de underliggande tyngande faktorer, som USA:s stora budgetunderskott, ligger kvar.

Kronan försvagades under måndagen, först och främst som en följd av euro/dollar-rörelsen, till 7:91 mot dollarn. Men på eftermiddagen försvagades valutan även mot euron till drygt 9:11 från 9:07 i torsdags.

"Det var en utländsk bank som rafsade åt sig euro/kronor", förklarar en analytiker.

TCW-index steg till 126,72 (125,80).


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?