1515

Amerikanskt avancemang stärkte dollarn

Räntorna klättrade rejält på torsdagen och dollarn stärktes efter rapporter om att amerikanska trupper bara är några kilometer från Bagdad. Förhoppningar finns om att kriget kan vara över om några veckor.


"Det vi har
sett är en klassisk korrigering och jag tror att vi får leva med denna typ a volatilitet. Vår vy är att räntor upp är köpläge, man ska akta sig för att sälja obligationer", sade en analytiker.

Hans försiktighet baseras på synen att när kriget är över kommer fokus vändas till fundamentala faktorer och ekonomierna ser inte sunda ut.

Svenska långräntor petades upp 4-10 punkter och korträntorna noterade mindre uppgångar. Den tioåriga obligationsräntan steg 10 punkter till 4,74 procent.

Europaräntor handlades också upp på förhoppningarna om ett snabbt krigsslut. Den tyska tioåriga obligationsräntan steg 9 punkter till 4,54 procent och gapet till dess svenska like vidgades 1 punkt till 54 punkter.

Även i USA steg räntorna på nyheterna om krigsutvecklingen. Den tioåriga obligationsräntan har klättrat 3 punkter till 3,94 procent sedan onsdagen efter att som högst ha handlats till 3,98 procent.

Siffror över att antalet nyanmälda arbetslösa ökade mer än väntat förra veckan fick inget nämnvärt genomslag. Jobbsiffrorna kan dock ge en vink om hur sysselsättningen har utvecklas som helhet i mars. Statistiken släpps på fredag och analytiker väntar sig en nedgång med 35.000 personer.

I Rom följde ECB sin informella tradition att inte röra räntan när mötet hålls utanför Frankfurt. De lämnade som väntat styrräntan oförändrad på 2,50 procent.

På den efterföljande presskonferensen sade ECB-chefen Wim Duisenberg att utvecklingen är svår att förutse på grund av Irakkriget och det är omöjligt att bedöma dess påverkan på världsekonomin. Han sade också att diskussionen inför räntebeslutet hade hållits utan bias åt något håll.

"Jag tolkar det som att Duisenberg, i likhet med Fed, har tagit en penningpolitisk time out", sade en analytiker.

Han menar att det finns utrymme för ECB att sänka räntan oavsett om kriget blir kort eller långt. Om kriget drar ut på tiden håller det tillbaka den ekonomiska utvecklingen. Om kriget blir kort står det snart klart att det inte var den katalysator för världsekonomin som det fanns förhoppningar om.

Räntemarknaden tog ingen nämnvärd notis av beskeden från ECB och skakade också av sig siffrorna över att antalet arbetslösa i Tyskland ökade med 52.000 personer i mars.

Valutamarknaderna påverkades av samma faktorer som räntemarknaderna; förhoppningar om ett snabbt slut på kriget.Vid den svenska stängningen handlades dollarn kring 1,072 mot euron, jämfört med 1,080 vid samma tid på onsdagen.

För kronan noterades visst intresse enligt handlare och den stärktes 4 öre till 9,20 mot euron.

"Det är inte bara luft i förstärkningen", sade han.

Mot dollarn noterades kronan till 8,59, 3 öre svagare än på onsdagen. TCW-index hamnade på 130,03 (130,34). (Direkt)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?