1515

Ericsson föll under 5 kronor

Saxindex pendlade under torsdagens handel kring nollstrecket men föll tillbaka under eftermiddagen för att stänga 0,4 procent lägre. Krigsoron fortsatte att ligga som en våt filt över handeln som var mycket avvaktande, totalt omsattes 5,9 miljarder kronor. De cykliska bolagen tilldrog sig visst intresse och ABB fortsatt uppgången medan Ericsson föll under 5 kronor.


Som bekant var det på torsdagen tre år sedan Stockholmsbörsen vände ned efter den sanslösa utvecklingen kring millenieskiftet. Saxindex har under de tre bistra åren rasat 66 procent.

"Den kollektiva börskoman tilltog under torsdagen, ingen handel överhuvudtaget. Under onsdagen fanns det en del slutkunder men de var som bortblåsta på torsdagen. Omsättningen bestod uteslutande av internhandel. Att det var tre år sedan vändningen tog ingen hänsyn till", sa en mäklarchef och fortsatte:

"Likviditeten på börsen är så nu låg att det inte längre går att göra affärer och då avvaktar man istället. Det är ett riktigt illavarslande tecken. Fortsätter det så här får vi snart gå över till golvhandel i stället för att stirra på skärmarna när man ändå inte kan handla på de priser som står angivna."

Ericsson föll under femkronorsnivån. Minus 3,1 procent till 4,99 kronor. Nokia var oförändrad vid 111,50 kronor.

"Nokia kommer med en så kallad 'mitt i kvartalet uppdatering' på tisdag och inför denna har det dykt upp lite köpare de senaste dagarna. För Ericsson var det däremot helt stendött", sa mäklarchefen.

Bland de cykliska bolagen noterades SKF 0,9 procent högre vid 220 kronor. Sandvik steg 0,3 procent till 194 kronor medan Atlas Copcos mest omsatta A-aktie backade med 0,3 procent till 166,50 kronor.

"Cykliskt var den enda sektor där det fanns visst köpintresse. Atlas, SKF och Sandvik har alla pressats under ett par dagar och nu verkar det som om man tycker att de har kommit ned på väl låga nivåer", kommenterade mäklarchefen.

ABB fortsatte uppgången. Plus 4 procent till 20,80 kronor. Aktien har på fem börsdagar klättrat 31 procent.

"Inget ordentligt nytt har framkommit om ABB men fler och fler pratar om att bolaget kan vara värt minst det dubbla om det skulle styckas upp. Nu har det blivit lite lättare att analysera och värdera ABB då asbestoron, som under lång tid legat som en våt filt över aktien, lagt sig", sa mäklarchefen.

Bland storbolagen var klädjätten H&M oförändrad vid 183,50 kronor. Aktien snuvade Ericsson på förstaplatsen på omsättningslistan.

Medicinteknikbolaget Q-Med fortsatte uppgången. Aktien steg kraftigt under onsdagen efter att bolaget i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt uppgett att ansökningsförfarandet för rynkmedlet Restylane går enligt plan. Restylane uppmärksammades även i en artkel i Wall Street Journal. I artikeln citerades en studie enligt vilken preparatet, om det används samtidigt med det uppmärksammade rynkmedlet och tillika nervgiftet Botox, visat sig ha bättre effekt än något av preparaten var för sig. Sista betalkurs under torsdagen blev 94,50 kronor. Motsvarande en uppgång med 6,2 procent.

Uppåt bar det även för medicinteknikföretaget Pyrosequencing som tillverkar utrustning för analys av arvsmassan. Plus 4,8 procent till 6,55 kronor.

Mediaföretaget Elanders steg 4,2 procent till 37,50 kronor. Affärsvärlden rekommenderar köp i en artikal från onsdagens nummer.



Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?