1515

Teleoperatörer steg på svängig börs

På Stockholmsbörsen vändes en inledande nedgång efter positiv USA-statistik men i den sena handeln vände investerarna på klacken ånyo efter förnyad krigsoro. Saxindex slutade 0,5 procent lägre. Electrolux hörde till förlorarna medan ABB och teleoperatörerna steg. Omsättningen var totalt 7,8 miljarder kronor.


Onsdagen bjöd på ännu en portion USA-statistik i form av inköpschefsindex från tjänstesektorn. Till skillnad från tisdagens USA-siffror var onsdagens statistik bättre än förväntat.

"Normalt tar man ganska liten notis på USA-börserna om just detta index men det fanns inte så mycket annat att handla på och många tycker att man kanske tagit i lite väl hårt de senaste dagarna", sa en mäklarchef.

Men börsglädjen efter statistiken kom av sig efter den turkiska krigsmaktens stöd för amerikanska trupper i landet vilket tolkades som att ett militärt ingripande rycker närmare.

Ericsson fortsatte nedåt och tappade 3,7 procent till 5,15 kronor.

Vitvarujätten Electrolux hörde till förlorarna på A-listan med ett tapp på 4,9 procent till 137 kronor. Bidragande till de dystra tongångarna var ett uttalande från den amerikanska konkurrenten Whirlpool i Dagens Nyheter där bolagets Europachef uppgav att han räknar med fallande priser på hushållsmaskiner under 2003.

Telekomoperatörerna vände upp efter att ha utvecklats svagt under ett par dagar. Den starka utvecklingen gick igen på övriga Europabörser. Bidragande till uppgången var rapporter från såväl France Telecom som Orange vilka presenterades i linje med förväntningarna.

Telia Sonera steg 1,9 procent till 27,40 medan Tele2 klättrade 1,9 procent till 244 kronor.

Vid sidan av operatörerna var ABB det stora utropstecknet på A-listan med ett lyft på 4,7 procent till 20 kronor.

"ABB tog rejäl fart under eftermiddagen och alla kliade sig i huvudet och undrade varför. Det ryktades om att bolaget varit hos en fondkommissionärsfirma under tisdagen och presenterat sig och givet att ABB bara omsatte 185 Mkr under onsdagen så behövs det inga större köporder för att få aktien att lyfta så här pass", sa mäklarchefen.

Medicinteknikföretaget Q-Med meddelade att konkurrensmyndigheten som väntat gett grönt ljus för försäljningen av försäljningsrättigheterna till bolagets estetikprodukter i USA. Köpare är amerikanska Medicis. Affären, som meddelade för knappt fyra veckor sedan, kan ge Q-Med 1,4 miljarder kronor. Dessutom uppgav bolaget att ansökningen hos den amerikanska läkemedelsmyndigheten för godkännande av rynkutfyllningsmedlet Restylane går enligt plan. Q-med räknar med ett godkännande innan juli och om så sker rasslar närmare en halv miljard kronor in i kassan som en del av betalningarna från Medicis.

Q-Med hade vid stängning avancerat 4,7 procent till 89 kronor.

För bilsäkerhetsföretaget Autoliv fortsatte pressen efter tisdagens dystra fordonsförsäljningssiffror från General Motors. Sista betalkurs blev 162,50 kronor, minus 1,2 procent.

Stockholmsbörsens ägare OM drar åt svångremmen. Bolaget meddelade ett besparingsprogram som innebär att 100 personer kommer att få gå. OM räknar med att spara in 60 Mkr årligen från 2004. Åtgärderna applåderades och OM stängde 3,4 procent högre vid 39,70 kronor.

På rekommendationsfronten kunde noteras att investmentbanken UBS Warburg sänkt rekommendationen för Stora Enso från "köp" till "neutral". Stora Enso tappade 2,4 procent till 81 konor. Bland övriga skogsbolag noterades SCA 0,4 procent lägre vid 260,50.


Innehåll från OffertwayAnnons

Unga företagare ställer höga krav på snabbhet och tillgänglighet

Rekordmånga unga lockas att starta eget.

De tillhör en digital generation som förväntar sig fler servicetjänster och snabb service dygnet runt.

Det gör att behovet av att kunna jämföra olika produkter och tjänster ökar, bland annat på företagsabonnemang för mobil, bredband och växel.   

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Svenskarna startar företag som aldrig förr. Under 2020 grundades 73 500 nya företag vilket är en ökning med hela 14 procent på bara ett år. Det visar statistik från Bolagsverket. 

Många av dem som lockas att driva eget är unga. Enligt en Sifo-undersökning drömmer 51 procent av svenskarna i åldersspannet 18–29 år om att bli egen företagare. Det kan jämföras med 32 procent bland svenskarna som helhet. 

I samband med att företagandet både ökar och föryngras, förändras även det digitala beteendet.  

– Den yngre generationen är uppvuxen med digitaliseringen och har därför andra krav. De förväntar sig snabb service och tillgänglighet 24–7. Annars tröttnar de snabbt. Besluten ska också fattas snabbt, samtidigt som kravet på ”rätt val” är viktigt, säger Mathias Winberg, grundare av Offertway, en ny, oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster. 

Marknaden förändras 

Mathias Winberg startade företaget tillsammans med Jonas Lundqvist eftersom de såg att det fanns en lucka på marknaden. Det saknades en tjänst som hjälper företagare att välja rätt abonnemang för bland annat mobil, bredband och internettjänster

– Det har länge varit enkelt att göra jämföra bland annat elavtal och försäkringar. Men att jämföra kommunikationstjänster för företag har inte varit lika enkelt, säger Jonas Lundqvist. 

De två grundarna har jobbat tillsammans i branschen i nio år och sett hur marknaden förändrats under den tiden. Tekniken har utvecklats och priserna har sjunkit. 

– Det gör att olika leverantörers erbjudanden numera skiljer sig åt betydligt mer än tidigare, vilket skapar en öppning för att förhandla pris och villkor. Men bara för den som tar sig tiden att jämföra och som är duktig på att förhandla, säger Jonas Lundqvist.  

Spara upp till 40 procent 

Med Offertways tjänst är det däremot enkelt att jämföra och du behöver inte heller vara en vass förhandlare. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar cirka en och en halv minut och är dessutom kostnadsfritt. 

– Sedan matchar vi ihop din förfrågan med upp till fyra utvalda återförsäljare som skickar varsin skräddarsydd offert. Därefter bestämmer du själv hur och om du vill gå vidare, säger Mathias Winberg. 

Genom att använda jämförelsetjänsten kan företaget spara upp till 40 procent jämfört med befintliga kostnader för kommunikationstjänster. 

– Det spar också mycket tid jämfört med om de gör förarbetet själva. De har även möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget. Det finns med andra ord mycket att vinna. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?