1515

Kronan tappade mark

Kronan tappade mark mot både euron och dollarn under måndagen. Bedömare uppgav att det var mycket svårt att sätta fingret på orsaken till rörelserna. Viss förklaring kan finnas i att den norska kronan försvagades kraftigt mot euron förra veckan, vilket kan ha spillt över till den svenska kronan.


"Möjligen kan det
hänföras till att man har reducerat risk i kronor", sade en handlare.

Han hänvisade till att konvergenshandeln mellan kronan och euron har vänt till eurons fördel. Det kan bero på att flera opinionsundersökningar den senaste tiden har visat på ett minskat stöd för ett svenskt inträde i EMU.

En analytiker framhöll också att måndagen var månadens första handelsdag och att det vanligtvis är ont om inflöden på kronor.

Jämfört med fredagen har kronan tappat 1 öre till 8,50 mot dollarn och knappt 4 öre till 9,19 mot euron. TCW-index försvagades till 130,01 från 129,42.

Euron rörde sig kring 1,08-strecket mot dollarn och enligt analytiker håller sig handeln inom ganska snäva intervall. Visst stöd till euron kom från inköpschefssiffror som visade den första uppgången sedan i augusti förra året.

För svensk del steg motsvarande siffror marginellt, men i säsongsrensade termer noterades en nedgång. Enligt Föreningssparbanken, som gör undersökningen tillsammans med Organisationen för inköp och logistik, I&L, är det för tidigt att tala om en begynnande förstärkning av industrikonjunkturen.

I USA sjönk inköpschefsindexet till 50,5 i februari från 53,9 månaden innan. Alla delindex utom prisindex backade, störst var nedgången för sysselsättningen som sjönk till 42,8 från 47,6. Statistik visade också att konsumtionen oväntat minskade och inkomsterna steg mindre än väntat i januari.

Varken USA-räntorna eller dollarn påverkades i någon större omfattning av siffrorna, men jämfört med fredagens svenska stängning har den amerikanska tioåriga obligationsräntan backat 7 punkter till 3,70 procent.

För svensk del stängde räntorna 1-3 punkter ner och varken inköpschefsindex eller SCB:s oväntat höga PPI-siffror för januari fick något större genomslag i handeln. Den tioåriga obligationsräntan backade 1 punkt till 4,46 procent och gapet till dess tyska motsvarighet ökade 2 punkter till 55 punkter då svenska räntor inte fullt ut kompenserade för nedgången som skedde efter den svenska stängningen på fredagen.

I Turkiet fick de finansiella marknaderna rejält stryk av parlamentets beslut att inte tillåta amerikanska trupper i landet. Börsen tappade drygt 11 procent, vilket är den största nedgången som tillåts under en handelsdag. Valutan, den turkiska liran, försvagades, men fick lite stöd efter att centralbanken meddelat att den kommer att "intervenera" om fluktuationerna i liran betecknas som "extraordinära". Räntorna steg rejält, 12-månadersväxeln klättrade 5,9 procentenheter till 59,75 procent.

Turkiets utrikesminister Yanis Yakis indikerade på måndagen att hans regering kan komma att lägga fram ytterligare en resolution inför parlamentet senare i veckan. (Direkt)


Innehåll från OffertwayAnnons

Unga företagare ställer höga krav på snabbhet och tillgänglighet

Rekordmånga unga lockas att starta eget.

De tillhör en digital generation som förväntar sig fler servicetjänster och snabb service dygnet runt.

Det gör att behovet av att kunna jämföra olika produkter och tjänster ökar, bland annat på företagsabonnemang för mobil, bredband och växel.   

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Svenskarna startar företag som aldrig förr. Under 2020 grundades 73 500 nya företag vilket är en ökning med hela 14 procent på bara ett år. Det visar statistik från Bolagsverket. 

Många av dem som lockas att driva eget är unga. Enligt en Sifo-undersökning drömmer 51 procent av svenskarna i åldersspannet 18–29 år om att bli egen företagare. Det kan jämföras med 32 procent bland svenskarna som helhet. 

I samband med att företagandet både ökar och föryngras, förändras även det digitala beteendet.  

– Den yngre generationen är uppvuxen med digitaliseringen och har därför andra krav. De förväntar sig snabb service och tillgänglighet 24–7. Annars tröttnar de snabbt. Besluten ska också fattas snabbt, samtidigt som kravet på ”rätt val” är viktigt, säger Mathias Winberg, grundare av Offertway, en ny, oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster. 

Marknaden förändras 

Mathias Winberg startade företaget tillsammans med Jonas Lundqvist eftersom de såg att det fanns en lucka på marknaden. Det saknades en tjänst som hjälper företagare att välja rätt abonnemang för bland annat mobil, bredband och internettjänster

– Det har länge varit enkelt att göra jämföra bland annat elavtal och försäkringar. Men att jämföra kommunikationstjänster för företag har inte varit lika enkelt, säger Jonas Lundqvist. 

De två grundarna har jobbat tillsammans i branschen i nio år och sett hur marknaden förändrats under den tiden. Tekniken har utvecklats och priserna har sjunkit. 

– Det gör att olika leverantörers erbjudanden numera skiljer sig åt betydligt mer än tidigare, vilket skapar en öppning för att förhandla pris och villkor. Men bara för den som tar sig tiden att jämföra och som är duktig på att förhandla, säger Jonas Lundqvist.  

Spara upp till 40 procent 

Med Offertways tjänst är det däremot enkelt att jämföra och du behöver inte heller vara en vass förhandlare. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar cirka en och en halv minut och är dessutom kostnadsfritt. 

– Sedan matchar vi ihop din förfrågan med upp till fyra utvalda återförsäljare som skickar varsin skräddarsydd offert. Därefter bestämmer du själv hur och om du vill gå vidare, säger Mathias Winberg. 

Genom att använda jämförelsetjänsten kan företaget spara upp till 40 procent jämfört med befintliga kostnader för kommunikationstjänster. 

– Det spar också mycket tid jämfört med om de gör förarbetet själva. De har även möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget. Det finns med andra ord mycket att vinna. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?