1515

Grusat hopp om snabbt krig sänkte Europas börser

Den breda kursnedgången på Europabörserna utökades successivt under måndagen och i sluthandeln rådde baisse på flera av börserna.


Dämpade förhoppningar om ett snabbt slut på Irakkonflikten bidrog till vinsthemtagningar. Rapporter om ett starkare motstånd än väntat från irakierna tillsammans med ett TV-sänt försvarstal från Saddam Hussein på måndagsmorgonen försvagade sentimentet.

"Marknadens bedömning att kriget skulle bli kortvarigt har blivit mer tveksam", säger Sergio Miguez, förvaltare vid Gesatlantico, enligt Bloomberg News.

Vid 18.15-tiden hade DJ Stoxx 50 backat 4,4 procent och Bloomberg European 500 var ned 3,9 procent. Bland branscherna gick industriprodukter ned 9,3 procent och tillverkare av telekomutrustning sjönk 6,4 procent. Flera finansrelaterade sektorer fanns också bland förlorarna.

France Telecom presenterade som väntat sin nyemission på måndagsmorgonen. Aktien gick bäst på CAC 40, men slutade ned 1,0 procent på 20,00 euro.

"Aktien återhämtar sig eftersom du måste äga den i kväll för att kunna få emissionsrätten. Dom som köper i dag vill vara med i nyemissionen", säger en handlare till AFX.
Emissionskursen har fastställts till 14,50 euro.

Cap Gemini var ned 6,2 procent. UBS Warburg har sänkt sin rekommendation från neutral till minska.

Sammantaget var CAC 40 ned 5,7 procent, med Alcatel i botten efter en nedgång på 11,6 procent.

Securicor handlades upp 5,4 procent i London efter att sålt sin andel i samriskbolag Omega till Deutsche Post tidigare än väntat och till ett högre pris. Som bonus ska aktieägarna få en extra utdelning på 12 pence per aktie.

"Avyttringen kommer något tidigare än väntat och till ett pris något över prognos", säger Adrian Scott, analytiker hos Cazenove, till AFX.

I övrigt tyngdes Londonbörsen av nedgång för banker och försäkringsbolag. Sammantaget hade FTSE 100 gått ned 3,1 procent.

I Frankfurt var DAX 30 5,3 procent lägre.

ECB:s chefsekonom Otmar Issing lyckades kyla ned förväntningarna om en räntesänkning när Irakkonflikten är över, vilket satte press på de tyska bankerna. Deutsche Bank noterades 7,1 procent lägre och den problemfyllda banken HVB var ned 5,3 procent.

SAP fanns också bland förlorarna med en nedgång på 6,8 procent.

Infineon handlades ned 7,4 procent efter att analytiker vid Sanford C Bernstein uppgett att halvledartillverkarna får det svårt att höja priserna under de kommande månaderna.

Italienska Fiats försäljning av försäkringsenheten Toro Assicurazioni för 2,4 miljarder euro anses inte vara tillräckligt för att bolaget ska kunna undvika en nyemission, anser analytiker. Fiat handlades ned 4,7 procent. Totalt gick Milanobörsens MIB30 index ned 3,1 procent.

I Norden sjönk danska KFX med 1,0 procent samtidigt som Generalindex i Helsingfors noterades 4,0 procent lägre. I Oslo backade OBX med 2,5 procent.

I Stockholm slutade OMX ned 2,8 procent. (Direkt)



Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?