ANNONS:
Till Di.se
TISDAG 24 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

”Var går gränsen mellan kundvård och muta?”

SKRIBENT: Kjell Hjelm
förbundsordförande, Säljarnas Riksförbund (fackförbund för säljare, marknadsförare och egna företagare)

Efter alla turer kring Systembolaget måste man nu faktiskt fråga sig om allt som tillhör god kundvård, relationsbyggande och säljfrämjande åtgärder är mutor?

Var går gränsen?
På vilket sätt ska den sättas, och av vem?
Kan vi kanske nå en gemensam bedömning inom EU?

Det är inte utan att vi säljare känner ett behov av att debatten nyanseras.

Inom försäljning arbetar man alltid med att bygga långsiktiga kundrelationer. Naturligtvis är syftet då att sälja mer. Och försäljningsvolymen är ofta avgörande för företagets framtid. Om varorna inte kommer ut på marknaden blir det inga intäkter – och inga arbetstillfällen.

Mycket av det som diskuteras när det gäller Systembolaget är faktiskt helt normalt i dag i nästan alla branscher, inte bara i Sverige utan i hela i världen.

Företag och organisationer arrangerar kundträffar, säljtävlingar, priskampanjer, skyltningar, annonsdriver och provsmakningar. Vid stora internationella mässor bjuder man kunderna inte bara på ren information utan också underhållning, mat och dryck.

Även lobbyister i många länder använder moderna marknadsföringsmetoder för att uppnå sina syften.

Men på Systembolaget ska butikerna tydligen inte kunna ha ett kundanpassat sortiment eller kunna förbättra resultatet för den lokala butiken genom egna initiativ. Men var inte tanken att Systembolaget skulle bli mer marknadsanpassat? Och kräver inte det att affärer kan göras på marknadens villkor?

Naturligtvis har det framkommit företeelser som inte kan godtas. Men det måste väl finnas möjligheter att uppmuntra personal inom sjukvården och Systembolaget likaväl som i privata företag.

Presenter, middagar, studiebesök, provsmakningar och liknande förekommer ju också vid officiella besök och utlandsresor. Olika specialarrangemang anordnas för att sälja Sverige så effektivt som möjligt.

Även regeringsmedlemmar och andra folkets representanter ska ju i olika sammanhang vara duktiga säljare. Måste inte också de få använda sig av säljfrämjande åtgärder?

Tyck till