1515

Dollarn tog mark

Dollarn stärktes och räntorna steg, såväl i USA som i Europa, när den amerikanska sysselsättningsstatistiken för september visade en överraskande ökning samtidigt som siffrorna för augusti reviderades upp.


Antalet sysselsatta ökade med 57.000 i september, att jämföra med förväntningar om en nedgång med 25.000, och augustisiffran reviderades till en nedgång med 41.000 från tidigare rapporterade -93.000. Totalt innebar siffrorna 134.000 fler sysselsatta än väntat, men ett litet smolk i glädjebägaren kan vara att revideringar av tidigare siffror kan innebära att antalet sysselsatta i mars 2003 var 145.000 lägre än tidigare väntat.

Statistiken var dock än mer överraskande mot bakgrund av att hushålls- och näringslivsbarometrar tidigare i veckan pekat i riktning mot en allt svagare arbetsmarknad, och riskerna mot konsensusprognosen bedömdes i första hand ligga mot en svagare rapport. Dessutom har en rad Fedledamöter under veckan uttryckt oro över den svaga sysselsättningsutvecklingen.

I september ökade sysselsättningen i den privata sektorn med 72.000 medan den offentliga sysselsättningen minskade 15.000. Industrisysselsättningen minskade med 29.000, nära förväntningarna, medan sysselsättningen inom företagstjänster ökade med 66.000, varav tillfälliga anställningar ökade med 33.000. Det var femte månaden i rad med stigande temporär sysselsättning.

Arbetslöshetsnivån låg kvar på 6,1 procent, väntat 6,2 procent, den genomsnittliga arbetstiden var oförändrad på 33,7 timmar per vecka då siffran för augusti reviderades upp 0,1. Men den genomsnittliga timlönen minskade däremot med 0,1 procent, istället för en väntad uppgång med 0,2 procent. Det var första minustalet sedan i maj 1989.

USA-räntorna steg omkring 10 punkter över hela linjen omedelbart efter statistiken. Vid den svenska marknadens hade tioårsränta klättrat 12 punkter, till 4,14 procent, jämfört med samma tid på torsdagen.

"Äntligen en uppgång", kommenterar Ian Morris, ekonom på HSBC, i ett kundbrev. Han noterar särskilt att "payroll diffusion index", som visar andelen sektorer som nyanställer jämfört med andelen som avskedar, steg till 47,1 från 39,6 i augusti.

"Det visar att det fortfarande är fler sektorer som drar ner på antalet anställda än som nyanställer. Men det är inte så illa som det har varit, och det är den högsta noteringen sedan mars 2001", skriver Ian Morris.

Nedgången i den genomsnittliga timlönen förmörkar dock rapporten, enligt Ian Morris, som noterar att nedgången skedde över ett brett spektrum av sektorer.

"Det kommer att reducera hushållens köpkraft och motverka sysselsättningsökningen", skriver han.

Den amerikanska tjänstesektorn fortsätter att utvecklas starkt även om ISM-index sjönk till 63,3 i september från 65,1 i augusti. Delindexet för sysselsättningen sjönk dock till 49,1 från 51,0, och därmed minskar sysselsättningen i såväl industrin som tjänstesektorn, enligt de amerikanska inköpscheferna.

Sysselsättningsrapporten fick dollarn att stärkas, euron sjönk knappt en cent mot dollarn innan euroköpare kom tillbaka strax över 1,16. Dollarn stärktes samtidigt omkring 0,5 yen mot den japanska valutan innan nya dollarsäljare dök upp vid 111,00. ISM-rapporten för tjänstesektorn pressade senare ned dollarn något.

Svenska obligationsräntor steg till slut 7-12 punkter på fredagen, en mindre uppgång tidigare under dagen fick en rejäl skjuts av de amerikanska siffrorna. Tioårsräntan steg 8 punkter till 4,72 procent och räntegapet mot den tyska motsvarigheten ökade till 54 punkter (53).

Dollarn stärktes knappt 4 öre mot kronan, till 7,72 medan euron var oförändrad på 8,99. TCW-index steg till 125,11 (124,97). (Direkt)


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?