1515

USA-statistik lyfte börsen

Efter en försiktig och avvaktande handel tog kurserna på Stockholmsbörsen ett kliv uppåt med stöd av de amerikanska ISM-siffrorna.


"Det var ju inte några spektakulära siffror men de visar ändå på tillväxt och det fanns säkert farhågor om att de skulle kunna hamna nere i källaren. Men överlag är det lite vacklande på börsen och det är svårt att peka ut en riktning", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

ISM inköpschefsindex i USA, som släpptes klockan 16.00, låg på 53,7 vilket var strax under de 54,5 som väntades enligt Bloomberg News.

Vid stängning noterades OMX-index 1,0 procent högre på 572,6. Omsättningen uppgick till 13,6 miljarder kronor.

Flera av verkstadsbolagen vände upp efter några dagars negativ utveckling i spåren av en fallande dollar. SKF steg med 1,6 procent, Alfa Laval 2,2 procent och Sandvik klättrade 2,1 procent. Volvo handlades samtidigt 2,5 procent högre på 183:50 kronor.

Även ABB steg, med 3,0 procent till 43:70 kronor. ABB fick en höjd riktkurs från CSFB.

Lehman Brothers har återupptagit bevakningen av den nordiska banksektorn och bedömer att den är lågt värderad. Bästa valet är SEB enligt Lehman Brothers och aktien steg 1,2 procent till 85:50 kronor.

Nordea har sålt det norska dotterbolaget Inkassosentralen samt en portfölj med "dåliga lån" på 3,7 miljarder norska kronor till norska Aktiv Kapital. På prislappen stod 262 miljoner norska kronor.

Nordea presenterade också ett tioårigt serviceavtal med IBM, värt cirka 2,2 miljarder euro, och aktien var upp 2,7 procent.

Handelsbanken steg med 2,3 procent medan Föreningssparbanken noterades mer blygsamma 0,4 procent upp. Vid ett bankseminarium sade Föreningssparbankens VD Birgitta Johansson-Hedberg att det värsta är över när det gäller konjunkturens påverkan på kreditkvaliteten.

Ericsson och Nokia vände i likhet med övriga börsen upp på eftermiddagen. Ericsson lyckades dock inte ta sig över nollstrecket utan stängde oförändrat på 11:30 kronor. Nokia steg 1,7 procent till 122:50 kronor.

IFS tappade 4,4 procent till 5:50 kronor sedan Dagens Industri skrivit att flera svenska kommuner ifrågasätter kompetensen hos IFS och att vissa av dem överväger att kräva ersättning från bolaget.

Desto bättre gick det för biometribolagen Precise Biometrics och Fingerprint Card. Båda bolagen fick en köprekommendation i onsdagens Affärsvärlden och steg med över 8 procent.

Knowit meddelade att bolaget utsetts till rekommenderad partner inom Application Platform av Microsoft, ett besked som lyfte aktien med 14,3 procent.

Cherryföretagen övertrumfade dock den uppgången och toppade vinnarlistan genom att stiga med 27,3 procent till 5:60 kronor. Cherry presenterade på onsdagen en order på kasinospel för internet från Unibet.

Uppåt gick det även för Ecovision sedan bolaget presenterat en order från Länsförsäkringar. Aktien steg 5,8 procent.

Gotlandsbolaget planerar att erbjuda samtliga A- och B-aktieägare 275 kronor kontant per aktie om bolagsstämman beslutar att avnotera aktien. Det beskedet fick bolagets B-aktie att stiga med 9 kronor till 269. (Direkt)


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?