1515
Annons

Fortsatt telekompress avslutade börsveckan

Svallvågorna efter Nokias prognosnedjustering fortsatte under fredagen att pressa telekomsektorn och Sax-index avslutade veckan med att backa 1,0 procent i hyfsad handel. Totalt omsatte börsen 16,0 miljarder kronor. Finans och fastighet lyckades som enda bransch gå mot strömmen och stiga.


Stockholmsbörsen föll direkt i de inledande handeln. Ingen undsättning gavs heller av att de amerikanska börserna under eftermiddagen inledde handeln med svagt stigande kurser efter att Merrill Lynch höjt rekommendationen för rapporterande mjukvarutillverkaren Microsoft.

Torsdagens telekomfrossa höll i sig och flera investmentbanker passade på att gradera ned Nokia i kölvattnet efter bolagets prognosnedjusteringar. Morgan Stanley var mest pessimistisk av de stora investmentbankerna och sänkte riktkursen till 137 kronor. UBS Warburg sänker riktkusen till 220 kronor men behåller rekommendationen köp. Bland optimisterna märktes US Bankcorp som sätter riktkursen till 256 kronor och rekommenderar köp.

Nokia avslutade veckan med att backa 5 procent till 180 kronor.

Även för Ericsson fortsatte pressen och aktien noterades 6,5 procent lägre vid 35,90 inför måndagens rapport.

"Alla är livrädda inför vad Ericsson skall komma med på måndag och telekombaissen överskuggade allt annat under fredagen. Förväntningarna på Ericssons rapport har flyttats ned successivt och är nu riktigt lågt ställda men Ericsson har ju lyckats underträffa lågt ställda förväntningar både en och två gånger under de senaste åren", sa en mäklarchef uppgivet.

Telekombolagen hade i allmänhet en dyster börsdag. Underleverantören Allgon, som kommer med rapport under måndagen, noterades 8 procent lägre vid 56 kronor.

Nätverksbolaget Axis hade ork att ta sig mot den allmänna börspessimismen och steg 5,9 procent till 21,40 kronor efter att ha rapporterat en vinst före skatt under det första kvartalet på 13,7 Mkr.

Betydligt sämre efter rapport gick det för IT-konsulten Dimension som störtdök 26 procent till 11,80 kronor. Bolaget gjorde under det första kvartalet en förlust på 40 Mkr jämfört med en vinst på 28 Mkr året innan. För att resultatet under helåret 2002 skall bli bättre än året innan krävs det att marknaden blir "markant bättre" enligt bolaget.

Bland de cykliska bolagen föll SKF tillbaka 2,2 procent till 246 kronor. Bolaget rapporterade under torsdagen över förväntan och steg då kraftigt.

"En ren rekyl. SKF hade inför fredagen gått upp 12 procent under den gångna veckan så det sker vinsthemtagningar" sa en mäklarchef. Investmentbanken Morgan Stanley upprepade riktkursen på 220 kronor för SKF men ger rekommendationen "undervikt" då banken anser att potentialen för ytterligare uppgång är liten givet den nivå aktien befinner sig.

Konsumentvaruföretaget Electrolux handlades under fredagen för första gången utan den kupong på 4,50 kronor som delades ut under fredagen. Justerat för detta steg aktien 2,5 procent till 183 kronor, trots att kursen är 1 krona lägre än torsdagens stängningskurs.

Som enda sektor avslutade finans- och fastighet börsveckan på plus, sektorindex lyftes 0,3 procent.

"Finans och fastighet anses som en hyfsat säker tillflyktsort. Förut har det framför allt varit läkemedel som gått bra vid nedgångar men många börjar tycka att läkemedelsbolagen börjar bli för högt värderade" sa en mäklarchef. SEB steg 1,9 procent till 105,50, SHB steg 1,6 procent till 160 medan Föreningssparbanken, som fått prognosen nedjusterad av Lehman Brothers som sätter rekommendationen "sämre än index", steg 0,8 procent till 128 kronor.

Även läkemedelssektorn undkom börspessimismen hyfsat. Sektorindex backade 0,4 procent och Astra Zeneca föll tillbaka 0,4 procent till 510 kronor medan Pharmacia noterades 0,9 procent lägre vid 460 kronor.

De båda fordonsjättarna Volvo och Scania som båda rapporterar under måndagen gick åt olika håll. Volvo backade 1,5 procent till 199,50 medan Scania stärktes 0,5 procent till 197,50 kronor.

Spel-och dobbel bolaget Cherry företagen flaggade i ett pressmeddelande för att vinsten för det första kvartalet kan komma att bli sämre än väntat. Aktien backade 5,6 procent till 4,25 kronor.



Innehåll från InfrontAnnons

Så kan kostnaden hållas nere när tjänster för självbetjäning inom bank och finans digitaliseras

Zlatko Vucetic, CEO på Infront.
Zlatko Vucetic, CEO på Infront.

De aktörer på finansmarknaden som står starka efter pandemin är de som kan erbjuda en plattform med digitala tjänster till sina kunder.

Det säger man på finansteknikbolaget Infront. 

– Fler och fler aktörer på finansmarknaden inser att de måste digitalisera sina tjänster om de ska kunna konkurrera med nya aktörer i branschen, säger Zlatko Vucetic, CEO på Infront.

När hela världen numera är online förväntar folk sig snabb åtkomst till digitala tjänster för all sina behov, och värdepappersmarknaden är inget undantag. 

Det oroliga omvärldsläget har dessutom bidragit till en ökad volatilitet på de finansiella marknaderna. Det i sin tur har lett till att bankkunder kräver en snabb och enkel tillgång till investeringsverktyg där de kan följa marknaderna och hantera orderläggning via mobila enheter när det passar dem.

– Att digitala tjänster har blivit en del av de flesta människors vardag är ingen hemlighet. Men just digitala tjänster för privatinvesterare som vill sköta sina egna investeringar är lite efter kurvan, säger Zlatko Vucetic.

Hög tid utveckla digitalt erbjudande

Trots att man har åstadkommit stora framsteg inom digitalisering på senare år så visar studier gjorda av bankplattformen Mambu tillsammans med Financial Times Focus och Oliver Wyman att det finns mycket kvar att göra för att möta kundens förväntningar. 

Studierna framhåller att banker och andra finansiella institutioner måste utveckla sitt digitala erbjudande snabbt för att undvika att tappa marknadsandelar till teknikkunniga konkurrenter.

–Det finns ett behov hos flera aktörer att modernisera och digitalisera sitt erbjudande, samtidigt som de behöver se över sina kostnader för sina system. Därtill behöver de hitta en lösning som är flexibel och skalbar med minimalt underhåll, säger Zlatko Vucetic.

Så kan fällor inom digitalisering undvikas

Digitaliseringen har sina utmaningar. Tydligast är kostnaden av att underhålla och kontinuerligt utveckla och uppdatera systemen. Här spelar ”Software-as-a-Service” (SaaS) en ledande roll.

En annan utmaning är det arv som man bär på. Medan banker, kapitalförvaltare och nätmäklare ser minskande marginaler delvis på grund av den ökande kostnaden av säkerhet och regelverk som krävs av myndigheterna, så kämpar de samtidigt med ineffektiva legacy-system som inte stödjer skalbarhet. 

Infront levererar smidig digitalisering

Genom att välja att jobba med en partner som kan erbjuda investeringslösningar som de driftar kan aktörer på finansmarknaden minimera sina resurs- och underhållskostnader och fortfarande erbjuda sina kunder den senaste teknologin.

– Vi ser en ökande efterfråga för våra lösningar som gör det möjligt för banker och kapitalförvaltare att erbjuda olika digitala tjänster beroende på kundens behov, allt i bankens egen miljö, säger Zlatko Vucetic och avslutar: 

– Finansiella rådgivarna kan inte längre lita enbart på att kundrelationer hanteras med personliga kontakter. Nyckeln är en lättåtkomlig, lättanvänd och kostnadseffektiv teknologisk plattform som ger kunderna kommandot över sina egna investeringar. Och det kan vi leverera.

Läs mer här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Infront och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?