Vakna upp, Streetan!

Äntligen tillbaka i det som jag trodde skulle vara hetluften på Wall Street. Men här är tyst och stilla som en trevlig söndagsskoledag på landet.


Ingen vågar riktigt chansa på att rallyförsöken håller i sig:
"Det är ingen här som vågar gå in och köpa klockan tio på morgonen när han kan se ut som en idiot vid tre-tiden i eftermiddag. Momentumet nu tycks bara vara nedåtriktat", säger Art Cashin, chefshandlare, på väg hem i natt.

Baksmällan från IBM-varningen i början av veckan verkar också hänga kvar i luften. Under min korta snabbvandring i natt hann jag träffa flera analytiker som med en mun förklarade att det går häftiga rykten om en kommande vinstvarning från Cisco-jätten också. Det kommer nog att sätta sina spår på Wall Street.

Annars var nog gårdagens stora händelse att Nortels vinstvarning (vilken i ordningen?) fick aktien att – stiga!

De jag hunnit prata med tror inte att beskedet om utökad bankkredit var den huvudsakliga orsaken till att aktien steg istället för att, som brukligt är, falla som en sten. Nej, de orsaker som anges härifrån är annorlunda och påverkar i allra högsta grad Nortels nordiska konkurrenter Ericsson och Nokia.

Flera sektoranalytiker säger nämligen att Nortel snart får mycket svårt att motstå inviterna från hugade spekulanter. Med sinande kassa och blödande verksamhet samtidigt som kunderna fortsätter dra ner på investeringarna blir bolaget ett allt lättare byte – något som kan sätta en snöboll i rullning för hela telekomindustrin.

”Historiskt sett har sektorer som har drabbats av så kraftiga nedgångar som telekomsektorn nu börjat konsoliderats genom sammanslagningar och uppköp. Nortel behöver nog bara sitta och vänta på att budet kommer, något som kan spridas till andra bolag i sektorn”, säger en telekomanalytiker.

Hetaste spekulanterna är fransoserna i Alcatel eller jänkarna i Lucent, bolag som själva bara var en egoistisk styrelsemedlem ifrån en sammanslagning förra året (Lucents styrelsemedlem Henry Schacht tyckte att det egna bolaget skulle ha mer kontroll). Kulturskillnader gör nog att Lucent ligger närmast till hands.

Det sägs ju att Ericsson var en hårsmån från att ta över Nokia innan den finska framgångssagan riktigt satte fart. Att dessa två skulle göra en Telia-Sonera är det ingen som tror, men ett Norteluppköp kan mycket väl sätta lite snurr på en sektor som nästan glömt vad ordet betyder.

PS. Tack för alla vänliga, fantasifulla, kreativa och oförskämda email och fax och brev (jodå, det funkar fortfarande) från kära Di.se-läsare och TV-tittare. Svar kommer under de närmaste dygnen, jag ska bara gå hem och sova ut en sväng efter min första semester på 20 år. Sån't tar hårt på krafterna...


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?