1515

Kronan stärktes

Sänkta tillväxtprognoser och ökat Irakfokus gav inget större utslag på de svenska marknadsräntorna. Korta växlar lockade till köp inför årsskiftet med lägre räntor som följd, men FRA-kontrakt och obligationsräntor var oförändrade till marginellt högre.



Tioårsräntan handlades oförändrat till 4,86 procent och räntegapet mot den tyska motsvarigheten backade till 53 punkter (55).

Svenskt Näringsliv och Företagarnas Riksorganisation presenterade på måndagen de hittills lägsta tillväxtprognoserna för 2003, 1,4 respektive 1,7 procent. Båda instituten hänvisar till en väntat svag exportefterfrågan.

I Tyskland sänkte två av de sex ledande ekonomiska instituten, RWI och IWH, sina tillväxtprognoser för 2003 till 1,1 procent.

Standard & Poors bekräftade dock Sveriges kreditbetyg på AA+ för valutaupplåning, och utsikterna bedöms som fortsatt positiva. En förbättrad skatteflexibilitet, minskad statsskuld och ett eventuellt EMU-medlemskap är faktorer som enligt S&P skulle kunna bidra till en betygshöjning.

Samtidigt kände sig Moodys föranledda att bekräfta att utsikterna för Tysklands Aaa-betyg är stabila. Uttalandet kom efter spekulationer de senaste dagarna om att toppbetyget kan vara i fara hos vissa kreditvärderingsinstitut.

Olje- och guldpriserna fortsatte uppåt på måndagen, drivna av en fortsatt svag dollar, fortsatt strejk i Venezuela och en tilltagande Irak-oro. FN utvidgade sin inspektionsgrupp i Irak i helgen. Samtidigt sade Iraks vice premiärminister Tariq Aziz att varje attack mot det egna landet kommer att öka hoten om terrordåd mot USA. Financial Times rapporterar också att brittiska granskare av Iraks vapenrapport talat om stora hål och besvikelse över innehållet.

Federal Reserve New Yorks Empire State Manufacturing Index steg till 10,6 från reviderade 9,7 i november efter att företagen rapporterat stark orderingång och ökade leveranser. Analytiker hade väntat en mindre nedgång, till 6,0 och utfallet kan höja förväntningarna inför torsdagens motsvarande index från Philadelphia Fed, som innan måndagens rapport väntades sjunka till 5,0 i december från 6,1 i december.

Amerikanska räntor steg i fredagens sena handel och fortsatte svagt uppåt i måndagens handel med stöd av en stark börsöppning. Tioårsräntan steg totalt 6 punkter, till 4,08 procent, jämfört med den svenska marknadens stängning på fredagen.

Efter att ha sjunkit med mer än 5 yen på en dryg vecka, till strax under 120,35, vände dollarn något uppåt mot den japanska valutan på måndagen. Enligt analytiker har en lång rad interventionsvarningar från regeringsföreträdare gjort folk mer försiktiga. Vice finansministern Toshiro Muto sa att "vi kommer att vidta kraftfulla steg mot volatila rörelser i valutan." Och förra veckans dollarfall på 5 yen var just "en volatil rörelse", enligt Toshiro Muto.

Valutahandlare rapporterar fortsatt tvåvägsintresse i svenska kronor inför julhelgen, men volymerna börjar minska. Efter en inledande försvagning i måndagshandeln återhämtade sig kronan och stärktes något jämfört med fredagens svenska stängningsnivåer. Euron sjönk 2 öre till 9,11 medan dollarn stärktes 1 öre till 8,93. TCW-index sjönk till 131,29 (131,31). (Direkt)



Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?