Annons

Ljusshow presenterar Skanskas "gurka" i London

På torsdagen är skalet till Skanskas prestigebygge i London, 180 meter höga Swiss Re Building, klart.
Byggföretaget firar med att låta "gurkan" bada i julljus.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från DrivecAnnons

Systemet som ger dig en trygg och framtidssäkrad fordonsflotta

Insikten att det går att minska bränsleförbrukningen kom redan 1998 då Drivecs grundare började testa ett system på ett antal Coca-Colalastbilar. Idag utvecklar Drivec fordonsinformationssystemet Drivec Sustainable Suite som innebär att fordonsoperatörer kan öka sin lönsamhet, förbättra säkerheten och minska sin miljöpåverkan. 

EU har tydligt satta miljömål till 2030 som bland annat innebär en sänkning av CO2 mot 1990 års nivåer med 40 procent. Inom EU kommer 20 procent av klimatpåverkan från vägtransport och för att nå miljömålen krävs beteendeförändringar i kombination med ett system som, oavsett energikälla, sänker energiförbrukningen. Drivecs system är drivmedelsoberoende och passar därför perfekt för den moderna fordonsflottan som blir allt mer drivmedelsdifferentierad. 

Varaktigt sänkt energiförbrukning

Drivecs vision är att reducera klimatpåverkande effekter framförallt inom transportsektorn och man bidrar idag med en varaktig sänkning på cirka 15 procent till sina kunder. Genom Drivec EcoDriving, ett molnbaserat stödsystem som räknar ut energieffektivitet, sänks energikostnader och miljöpåverkan samtidigt som det bidrar till ett lugnare körsätt vilket minskar antalet olyckor. 

– Implementeringen av systemet är lika enkelt som hanteringen. Vi finns med våra kunder i en implementationsfas så att de får maximal nytta av systemet, säger Johan Göthe, VD och grundare.

För att kunna nå EU:s hårt uppsatta miljömål kommer bussoperatörer och lastbilsåkerier behöva verktyg som hjälper föraren i dess vardag, verktyg som gör att föraren blir ännu mer effektiv i sitt körsätt och skapar mindre miljöpåverkan. Bara för att vi går över till el och gas som har mindre miljöpåverkan så innebär det inte att vi inte måste hushålla med resurserna. Det kanske blir än viktigare då det inte finns produktion av el och gas som täcker behoven för transportsektorn inom räckhåll. 

Datadriven preventiv fordonshälsa

Med hjälp av Drivec Vehicle Health Management kan transportsektorn agera preventivt och slippa stillestånd och ökade driftkostnader. Drivecs system används i tusentals fordon vilka tillsammans skickar data från över en miljon körda kilometer varje dygn. Data som gör att Drivec kan upptäcka fordonsavvikelser prediktivt och kan lägga in en förebyggande åtgärd. 

– Vi har en mängd AI övervakade värden som uppdateras i realtid och väver man ihop det med energieffektiviteten från EcoDriving blir den direkta nyttan en kostnadsbesparing och minskad påverkan på miljön. Det innebär även att fordonssektorn kan hushålla med energin för att nå EU:s miljömål, säger Johan.

Om oss

Drivec AB grundades 2004 av Johan Göthe och ägs sedan 2012 till 50% av IDHA Sweden AB. Bolaget har en stark inriktning på kostnads- och miljöbesparingar för sina kunder. Under kommande 6 månaderna så kommer nya lanseringar som stärker bolagets position och kundernas möjligheter att vara effektiva på sina marknader.

www.drivec.se

Mer från Drivec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Drivec och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?