Annons

Rivstart på börsveckan

Måndagens handel på Stockholmsbörsen var stundtals en närmast nostalgisk tillställning som förde tankarna till månaderna kring sekelskiftet. Saxindex stängde 1,8 procent högre och flera it- och telekombolag fortsatte att toppa vinnarlistan. Till förlorarna hörde cykliska bolag som pressas av dollarförsvagningen. Omsättningen var totalt 9,5 miljarder kronor.


Fredagens starka
avslutande handel i USA gav stöd åt Stockholmsbörsen som steg redan vid öppnandet på måndagsmorgonen. Efter lunch var uppgången drygt två procent men i den sena handeln skedde en viss avmattning då USA börserna öppnat med små rörelser.

"Uppgången är inne
på sjätte veckan och den är obruten. Några små vinsthemtagningar har vi sett men det är helt i sin ordning. Förutsättningarna för en fortsatt uppgång är mycket goda. Räntan är låg, oljepriset faller och oron för ett Irakkrig har mattats. Jag tror att det ska till riktigt stora negativa händelser för att dämpa det här", sa en mäklarchef.

Ericsson betade sig vidare mot tiokronorsstrecket för att stänga 5,1 procent högre vid 9,35 kronor. Aktien har lyft 216 procent sedan bottennoteringen på 2,96 kronor för knappt två månader sedan.
"Ericsson, ABB och Skandia har återerövrat positionen som börsfavoriter som de hade i många år. En stor del av intresset fokuseras på dessa bolag som även vid dagens kurser i mångas ögon fått alldeles för mycket stryk", fortsatte mäklarchefen.

ABB rusade 10 procent
till 22,50 kronor medan försäkringsjätten Skandia ångade på 6 procent till 24,60 kronor.

Bland storbolagen stärktes klädjätten H&M med 3,7 procent till 197 kronor. Investmentbanken Goldman Sachs har höjt vinstprognosen för bolaget och upprepar rekommendationen "bättre än marknaden".

Bredbandsoperatören Utfors var ett rejält glädjeämne med ett lyft som, åtminstone procentuellt sett, förde tankarna till svunna tider. Aktien lyfte 61 procent sedan operatören Glocalnet genom ordförande Urban Lindskog i måndagens DI meddelat intresse att köpa bolaget för att lägga vantarna på Utfors privatkunder. Glocalnet klättrade 15 procent till 1,64 kronor.

"Institutionerna är fortfarande helt ointresserade av de här bolagen, det är i stort sett bara privatpersoner som handlar", sa en mäklare.

För de större operatörerna var utvecklingen betydligt mer återhållsam. Folkaktien Telia fick nöja sig med ett lyft på 1,2 procent till 34 kronor medan Tele2 avancerade 1,4 procent till 224 kronor.

På läkemedelsfronten klättrade Astra Zeneca 1,5 procent till 361,50. Bolagets amerikanska konkurrent Bristol-Myers Squibb (BMS) steg efter ett amerikanskt godkännande för ett preparat mot schizofreni. Astra Zeneca var snabba att trumma ut bedömningen att det egna schizofrenipreparatet Seroquel inte är hotat och att BMS substans eventuellt tar marknadsandelar från andra konkurrenter men inte från Astra Zeneca.

"Den typen av uttalanden ska man generellt ta med en nypa salt. Det är närmast en ryggmärgsreaktion för läkemedelsbolag att vara snabba att meddela att de egna preparaten inte är hotade när konkurrenternas substanser godkänns", sa en läkemedelsanalytiker.

Allt var emellertid inte solskenshistorier. Flera cykliska bolag pressas av den fallande dollarn. Bland dessa Volvo som backade 0,7 procent till 147,50 kronor. Bland skogsbolagen, vars resultat drabbas hårt av dollarförsvagningar, steg SCA 0,70 procent till 287 kronor medan Stora Enso avancerade 2,2 procent till 95 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?