Annons

Telekom vinnare på Europabörser

De ledande börserna i Europa steg på bred front under torsdagens handel, där mjuk- och hårdvarubolag samt telekom tillhörde branschvinnarna.


Klockan 17.45 noterades
Bloomberg European 500 upp 2,3 procent och DJ Euro Stoxx 50 var 2,9 procent högre.

I Frankfurt återhämtade sig bankerna efter nedgångar under onsdagen, då ett svagt resultat från Hypovereinsbank tyngde. Commerzbank steg 5,0 procent och Deutsche Bank var upp 1,9 procent.

Därutöver steg Siemens 4,3 procent och SAP 7,9 procent, i spåren av att amerikanska Computer Associates höjt vinstprognosen för innevarande räkenskapsår.

Deutsche Boerse handlades upp 5,6 procent trots rapporter om att Deutsche Bank säljer hela sitt innehav på 9,3 procent i bolaget. Sammantaget var DAX upp 2,6 procent.

I London drev bland annat försäkringsbolagen FTSE 100 2,4 procent högre.

Livförsäkringsbolaget Aviva rapporterade om högre försäljningen under de första nio månaderna och aktien steg 6,6 procent. Även Royal & Sun och Prudential handlades upp.

Även operatörerna hade en stark utveckling med Vodafone och MM02 i spetsen.

Bland läkemedelsbolagen var rapportaktuella Astra Zeneca upp 3,0 procent. Glaxosmithkline backade samtidigt 1,3 procent

Parisbörsens CAC 40 stängde upp 2,8 procent, där Renault till stor del bidrog till uppgången. Bolaget meddelade att det räknar med att dotterbolaget Nissan Motor ska redovisa en vinst på 900 miljoner euro under det andra halvåret. Under det tredje kvartalet sjönk dock Renaults försäljning med 2,9 procent. Renault steg 8,9 procent.

Halvledartillverkaren ST Microelectronics stärktes 6,5 procent. Bolaget steg för andra dagen i rad efter en prognos om att försäljningen under det fjärde kvartalet blir bättre än under det tredje.

Den franska mediejätten Vivendi Universal, som förhandlar med banker om att ta kontrollen över operatören Cegetel, steg 5,6 procent.

I Zürich återhämtade ABB delar av de kraftiga nedgångarna och slutade 11 procent högre på 1,81 euro.

I Norden var KFX i Köpenhamn ned 0,2 procent där läkemedelsbolaget Lundbeck pressade.

Oslobörsens OBX gick däremot upp 0,6 procent.

HEX Generalindex i Helsingfors steg 3,6 procent, där Nokia var upp 4,8 procent och UPM-Kymmene, vars rapport överträffade analytikernas prognoser, klättrade 8,2 procent. (Direkt)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?