1515
Annons

Wall Street: Ericsson i fokus

WALL STREET DIREKT: Ericssons och Sonys giftermål lyckades vinna telekombranschens mediakrig i New York igår, skriver Bengt Göransson i sin krönika från New York.


Affären fick stor uppmärksamhet och fortsatt relativt positiva omdömen.

Lika glada för Ericssons stora uppmärksamhet var nog Lucent, AT&T, JDS Uniphase och Agere som samtliga kom med mediokra rapporter.

I kölvattnet av Ericsson-Sony affären rapporterade igår flera tunga amerikanska telekombolag. Det blev precis så dåligt som analytiker här befarade och sektorn får räkna med fortsatt hård press.

Jättarna AT&T och Lucent som så sent som 1996 var ett och samma bolag levererade precis så dåligt respektive ännu sämre än befarat.

Bara kommentarer kring rapporterna lyckades lyfta aktierna till plussidan. Men det generella omdömet om bolagen här är fortsatt negativt. Även Agere tillhörde sfären tidigare men knoppades av från Lucent tidigare i år.
Bolaget stämde in i tongångarna och meddelar sparkning av personal.

"Ärligt talat var Lucent faktiskt det enda hyfsat positiva idag. Visst missade bolaget prognosen, men efter Ageres avknoppning måste vi omvärdera detta bolag. Det ser inte så bra ut, men jag tror vi ser tecken på att patienten är på väg ut från akutmottagningen", kommenterade telekomanalytiker Steve Kamman på CIBC World Markets.

Liknande tongångar kunde höras från resten av telekomanalytikerna som var rejält upptagna igår.

En av deras övriga uppgifter var att studera Ericsson-Sony samarbetet och de som jag talade med menar att Ericsson kanske äntligen kan vända det negativa nyhetsflöde som har omgett bolaget det senaste året.

Flera analytiker som följer Ericsson tror att den positiva nyheten kan ligga kvar över bolaget tills det verkliga arbetet med mobiltelefonerna sätter igång.

"Det var välbehövligt för Ericsson. Nu får man möjlighet att slippa problemen med telefonerna och kan samtidigt få lite fokus på systemen som också börjar få vissa problem", menade en analytiker som följer bolaget.

Nattens fokus föll mest på e-handelsjätten Amazon.com som faktiskt överträffade förväntningarna och steg något i en övrigt relativt lugn efterhandel.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Dollarn dopar massaexporten: ”Kommer påverka skogsindustrin”

Den starka dollarn är rena steroidkuren för massaproducenternas försäljning.

Trots nästan oförändrad exportvolym under första halvåret, rusade värdet av den med 20 procent.

Kerstin Hallsten, chefsekonom Skogsindustrierna.
Kerstin Hallsten, chefsekonom Skogsindustrierna.Foto:Håkan Flank/Johan Gunséus / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera