1515
Annons

Dyr räddning för Ericsson


BÖRSKRÖNIKAN: Ericsson betalar dyrt för sitt misslyckade inom mobiltelefoner. Det märks på avtalet med Sony att det svenska telekombolaget fått stå med mössan i hand när man förhandlat om villkoren. Men Ericsson har ändå anledning att vara nöjt.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Jungheinrich bidrar till den cirkulära ekonomin – med klimatsmarta truckar

Leasingperioden på en truck är normalt 5-7 år. Jungheinrich:s två fabriker för rekonditionering säkerställer att livslängden för en truck fördubblas vilket är en vinst för såväl miljö som plånbok.

Ledande intralogistikleverantören Jungheinrich startade upp sin unika, industriella rekonditioneringsverksamhet 2006. Idag renoveras ungefär 7 000 truckar om året i fabrikerna i Dresden, Tyskland och Ploiesti, Rumänien.

– Vi är ensamma i branschen om att ha dedikerade fabriker för begagnade truckar. Det har verkligen varit en framgångssaga, berättar Jacob Trevett, Sales Director Rental & Used, på Jungheinrich.

Betydligt skonsammare för miljön

Rekonditioneringsprocessen utförs i sex steg enligt en standardiserad metod där man demonterar trucken, byter ut slitna komponenter, bygger ihop och lackerar om trucken. Varje steg genomgår dessutom rigorösa kvalitetskontroller. Resultatet är en begagnad truck med i princip samma prestanda som en ny – men betydligt skonsammare för miljön.

– Vi siktar på att bli en CO2-neutral verksamhet. Med rekonditionering av begagnade truckar bidrar vi till en cirkulär ekonomi och sparar därmed stora mängder koldioxid, om man jämför med nyproduktion. Och man får i princip en ny truck, berättar Jacob Trevett.

Här kan du se hur en rekonditionering går till 

Samma garanti som en nyproducerad truck

Ytterligare en stor fördel med att hyra eller köpa en begagnad truck är kostnaden, som blir upp till 30 procent lägre än vid nyproduktion – och garantin är alltid densamma, understryker Jacob Trevett.

– Användaren får exakt samma trygghet som vid köp av en ny truck, både när det gäller kvaliteten och villkoren. Vi erbjuder fullservice och 12 månaders garanti. 

94 procent återanvänds

Tack vare storskalig rekonditionering av truckar återanvänds idag 94 procent av truckarna. 

– Vi betraktar en rekonditionerad truck som en ny – fast till ett lägre pris, avslutar Jacob Trevett.

Läs mer här 

Om Jungheinrich 

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich erbjuder allt från en enstaka truck till stora nyckelfärdiga lager. Jungheinrich är expert på kundanpassade intralogistiklösningar i linje med konceptet Industry 4.0.

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Turkiet protesterar mot SVT-satir

Turkiska medier rasar mot ett satirinslag i SVT om Turkiets president.

Sveriges ambassadör har kallats upp till turkiska UD.

Men statsminister Magdalena Andersson (S) tror inte att godkännandet av Sveriges Natoansökan försvåras.

Turkiets president Erdogan.
Turkiets president Erdogan.Foto:Manu Fernandez

”Jag tror att det som är viktigt för Turkiet är naturligtvis att vi lever upp till överenskommelsen som vi har gjort. Och det har också skett åtgärder i Sverige och Finland”, säger hon.

Andersson syftar på överenskommelsen mellan Sverige, Finland och Turkiet i juni. Den innebär bland annat ett ökat samarbete mot kurdisk terrorism och en öppning för svensk vapenexport till Turkiet.

Enligt den turkiska statliga nyhetsbyrån Anatolia har Sveriges ambassadör i Ankara kallats upp till turkiska utrikesdepartementet med anledning av tv-programmet.

”Det har betonats att gränslösa och fula uttryck och bilder mot vår president och vårt land är oacceptabla och att det inte är möjligt att förklara sådana publikationer med yttrande- och pressfrihet”, uppger diplomatiska källor till Anatolia.

”För det första så har vi press- och yttrandefrihet i Sverige, och för det andra har vi ett trilateralt avtal som vi försöker på alla sätt att uppfylla och det har vi alla intentioner att fortsätta göra”, säger utrikesminister Ann Linde (S) om den turkiska protesten. 

Alla Natoländers parlament måste godkänna ett svenskt Natomedlemskap. Turkiet har ännu inte gjort det.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har upprepat kritiserat Sverige och har hotat med att blockera Sveriges och Finlands medlemskap i Nato.

Paul Levin, föreståndare vid Institutet för Turkietstudier vid Stockholms universitet, bedömer att tv-satiren kan innebära komplikationer.

Han påpekar att den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan visat sig vara extremt känslig för förolämpningar.

Även om Levin tvivlar på att Turkiet tar upp satiren i formella samtal kan den få en påverkan.

”Formellt är det upp till det turkiska parlamentet att fatta beslut om Sveriges Natoansökan, men i slutändan är det Erdogan som bestämmer – och han är en känslosam person som absolut kan välja att straffa en motpart om han känner sig kränkt.” 

Turkiet har inte längre en fri press och i den turkiska publikens ögon kan det tolkas som att den svenska regeringen har sanktionerat inslaget i SVT.

”Att vi i Sverige har fria medier och att ”statstelevisionen” inte är statsstyrd går kanske inte riktigt hem bland AKP-anhängare, eftersom detsamma inte gäller i Turkiet, där har regimen järngrepp över vad statliga medier publicerar”, säger Levin.

AKP är det parti som Erdogan leder.

Tidpunkten ser dessutom ut att vara illa vald för den svenska regeringen, konstaterar Levin. Just nu är en delegation från det svenska justitiedepartementet på plats i Turkiet för att ha samtal på tjänstemannanivå om utlämningar.

Och i morgon, torsdag den 6 oktober, hålls ett toppmöte i Prag där även Turkiet deltar, vilket kan bli ett tillfälle för Erdogan och statsminister Magdalena Andersson att mötas i kulisserna.

”Jag misstänker att den svenska regeringen inte är helt nöjd över tajmningen av det här programmet”, säger Levin. 

Regeringstrogna turkiska dagstidningen Sabah kallar satirinslaget i ”Svenska nyheter” för en ”skam i svensk tv”.

”Är det så här de ska komma med i Nato?”, frågar sig Sabah, som påpekar att Turkiet har möjlighet att använda sitt veto för att hindra att Sverige går med i försvarsalliansen.

Svensk-kurdiske komikern Kadir Meral fick stort utrymme i den senaste sändningen när programmets vinjett byttes till ”Kurdiska nyheter”, och han tog över som programledare. Med ”skandalösa ord”, enligt tidningen, som också påpekar att slagord som ”länge leve demokratin” ropades i slutet av programmet.

”Just nu släpps det ut miljontals ton metangas i havet”, sade Kadir Meral bland annat i sitt inslag.

”Allt pekar på att det är Erdogan som ligger där och fiser för att han ätit för mycket shishkebab.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera