Annons

PPM-val mindre viktigt efter börsras


Höstens och vinterns börsras har urholkat premiepensionsspararna besparingar med över 9 miljarder kronor. Samtidigt drar PPM ned på målsättningen när det gäller att få svenskarna att själva välja fonder för sin premiepension.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SkandiaAnnons

Därför bör du röra på dig – medan du jobbar

Vår stillasittande livsstil har nått en ny nivå. För många har den 500 meter långa promenaden till bussen ersatts av tio steg från sängen till hemmakontoret. 

Men med utfallssteg under videosnacket, promenadmöten och rörelseövningar i samband med kaffepausen kan du skapa nya vanor.

Mer om Skandias hälsoförsäkring 

Det sägs att datorer, telefoner och surfplattor har ersatt kojbyggandet för dagens barn, men även vuxna är ute på en förändringsresa. Kontorsstolen har blivit något av en osynlig fiende för vår hälsa och för vårt välmående. Tobias Croner, specialistfysioterapeut hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center, menar att vi människor är lata av naturen och att det från början var en överlevnadsinstinkt för att spara energi. 

– Vi behöver inte längre jaga för att hitta föda och överleva. Jämför med hur djur beter sig på savannen. De rör sig bara för att hitta föda eller när det är fara för livet. I vårt samhälle handlar det istället om att jobba för att överleva – det vill säga att få en inkomst. Och för många innebär jobbet många timmar i möten framför en skärm, säger han. 

Samtidigt betonar Tobias att våra kroppar inte hunnit med i denna snabba utveckling.

– Därför behöver vi planera allt mer för att få in fysisk aktivitet i vår vardag. 

Varför är det så viktigt att vi sträcker och rör på oss under en arbetsdag?

– Om vi rör på oss så mår vi helt enkelt bättre. Vi blir piggare, mer kreativa och får bättre humör. Vi får lättare att koncentrera oss och blir bättre på att hantera stress.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring i Skandia vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Promenadmöten kan bli nya normen

Ett bra tips är att ta en bensträckare en gång i halvtimmen. Kroppens celler stimuleras nämligen av regelbunden fysisk aktivitet. Och det gäller inte enbart hård fysisk träning – utan all form av rörelse. 

– Cellerna kan liknas vid små fabriker som hålls igång av mekanisk stimulans. Här finns inga genvägar, rör vi oss inte så anpassar sig cellerna för vilolägen. Musklerna försvagas, kroppens leder stelnar till och hjärt- och lungfunktionen försämras.

Tobias Croner är specialistfysioterapeut hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.
Tobias Croner är specialistfysioterapeut hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Det är ingen slump att allt fler arbetsgivare infört en speciell kalenderbokning för promenadmöten. Alla sätt som mer eller mindre tvingar oss att avbryta sittandet är bra, konstaterar Tobias: 

– Men det vore också bra om man från ledningshåll uppmuntrar att möten, när det är möjligt, ska kunna kombineras med fysisk aktivitet. Det handlar nog mycket om mötesnormer som behöver förändras där exempelvis promenadmöten blir den nya normen. En utopi kanske, men det kan vara något att sträva mot.

Är all form av rörelse bra för kroppen?

– Ja, så är det. Om du exempelvis har många inplanerade webmöten så kan du stänga av kameran och göra benböj, utfallssteg och ryggrörelser under mötets gång. Det håller hjärnan alert och stimulerar kroppens cirkulationssystem och muskulaturen. I samband med toalettbesök kan du passa på att göra rörelseövningar. 

Fysisk aktivitet – på arbetstid

Under rådande omständigheter är det viktigare än någonsin att prioritera fysisk rörelse i vardagen, menar Tobias.

– Jag får fler och fler besök från personer som upplever besvär av sitt hemarbete, och som är oroliga för sin hälsa. Utifrån klinisk erfarenhet är det ganska lätt att förbättra dessa besvär med att förbättra hemergonomi och få hjälp med rådgivning kring rörelseträning under handledning av oss fysioterapeuter. Vi har även fysioterapeuter som är specialiserade på stress, ångest och spänningsbesvär.

På vilket sätt kan chefer uppmuntra sina medarbetare till ökad rörelse?

– De flesta av oss är medvetna om att det är bra att röra sig och vi ser väl två grupper dels de som rör sig regelbundet och dels de som rör sig väldigt lite. Även om du tränar regelbundet gör det ont att sitta still i flera timmar. Det är kroppens inbyggda varningssystem som informerar att den utsätts för fara. För att få de som rör sig lite att börja med fysisk aktivitet kan man, om det är möjligt, schemalägga fysisk aktivitet som en del av arbetstiden. Om du rör på dig mer idag kommer du att tacka dig själv i framtiden.

Tre tips – Så får du in mer rörelse på jobbet

1. Gör någon enkel övning i samband med att du avslutar ett webbmöte, tar en fika så blir det lättare att få in en rutin.

2. Försök att få in olika syften med träningen: uthållighet, styrka och rörlighet. På så sätt stimuleras kroppens olika system. Två gånger i veckan behöver du om möjligt utföra ett rejälare pass där du är fysiskt aktiv under 45 minuter.

3. Inför promenadmöten som norm på arbetsplatsen. Vi är oftast mer kreativa när vi rör oss. 

Så boostar du jobbhälsan – ta del av mer tips hos Skandia 

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Mer från Skandia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skandia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?