1515
Annons

Wall Street ser fram emot rally i dag

Efterlängtade positiva rapporter från Intel och andra startade ett sent rally i natt. Ericsson och framför allt Nokia fanns bland vinnarna.



Efter att de amerikanska börserna har lyckats stiga trots dåliga nyheter den senaste veckan undrade Wall Street sent i går vad en oväntat god nyhet från teknikjätten Intel kan göra för indexen i dag.

Nattens handel gav en fingervisning - rally i Intel under hög omsättning drog med sig de övriga teknikbolag, inklusive Ericsson och Nokia.

Det var som en lättnadens suck kunde höras i New Yorks finanskvarter i går kväll. Efter månader av konstant negativt nyhetsflöde kom nyheten som kan lyfta tillbaka Nasdaq över 2000-nivån och kanske starta en mer ihållande uppgång.

"Vi väntade med spänning på Intels rapport. Att den slog förväntningarna var nog inte lika viktigt som det faktum att vi slapp några riktigt obehagliga överraskningar", sa Jack Shaughnessy vid Advest sent i går.

Det var alltså inte så mycket vinsten, 1 cent över förväntningarna, som lyfte Intels hårt ansatta aktie.

Snarare hänvisade handlare sent i natt till en del positiva kommentarer som omgav rapporten.

Chipstillverkaren hävdar att marknaden har stabiliserats och analytiker lär använda detta för att börja prisa in en förväntad "turn-around" senare i år i aktiekurserna.

De senaste dagarnas händelser på den amerikanska aktiemarknaden visar tydligt att något har hänt och att optimismen är tillbaka.

Ciscos vinstvarning ignorerades i går och Intels egentligen modesta rapport hyllades och skapade ett brett nattrally.

Men det var inte
Intel som ensamt tryckte in adrenalin i efterbörserna.
Temat för kvällen verkade vara "Beat the Street" - slå aktiemarknadens förväntningar.

Övriga aktörer
som applicerade temat var Texas Instruments och ONI Systems som båda liksom Intel uppvisade bättre resultat än väntat.

I kölvattnet av uppgångarna fanns också de nordiska jättarna. Ericsson klättrade till 6 dollar jämnt och den finländske konkurrenten nästa 2 dollar till 27,50 dollar.

När efterbörserna stängde hade Intel stigit mer än 11 procent och Wall Street ser fram emot ett inledande rally i dag.





Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér.

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera