1515
Annons

Pengarna snurrar ur Whirlpool

Electroluxkonkurrenten Whirlpools resultat för det första kvartalet sjönk till 1,10 dollar per aktie (1,52).

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Detaljen som ska erövra Europa

Med designade handtag och knoppar har familjebolaget Beslag Design seglat upp som svensk marknadsledare inom inredningsdetaljer. Nu ska det skånska bolaget erövra Europa.

Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.
Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.Foto:Lars Jansson

I samband med att Beslag Design fyllde 50 år i somras presenterades också en ny kollektion av knoppar och handtag, framtagen av Monica Förster. Hon är en av Sveriges mest kända möbelformgivare och har blivit omtalad långt utanför landets gränser med sin skandinaviska, avskalade, design. 

”Det kanske låter lite pretentiöst, kan man verkligen designa ett handtag? Men också i vår bransch måste man följa med i trenderna. Våra produkter köps med ögat, även om de också har en funktion. Då sitter hemligheten alltid i detaljerna”, förklarar bolagets vd Per Winberg.

Han har varit vd i bolaget i fyra år där han jobbar nära ägarna Björn och Hans Bergström. Det var deras far som grundade bolaget. När han hastigt gick bort 1982 fanns det aldrig någon tvekan hos de då unga bröderna att driva familjebolaget vidare. 

”Vi har heller inte ångrat oss, även om det varit upp och ner. Tuffast var det i samband med krisen på 1990-talet då vi inte tog ut någon lön men till slut kom vi igenom det”, säger Hans Bergström. 

Affärsidén är sig anmärkningsvärt lik efter 50 år där ryggraden i Beslag Design är försäljning av handtag och knoppar. Under årens lopp har bolaget även lagt till andra produkter som belysning, badrumstillbehör och krokar. 

Runt hälften av försäljningen utgörs av en agenturverksamhet där bolaget säljer produkter från europeiska bolag som bröderna bedömt ska passa den svenska marknaden. Den andra hälften av omsättningen kommer från egenutvecklade produkter som säljs under eget varumärket.

Björn och Hans Bergström.
Björn och Hans Bergström.Foto:Lars Jansson

Kunder till Beslag Design är främst stora producenter av kök och badrum. Bolaget säljer även till köksbutiker, rena grossister samt till bygghandeln. En snabbt växande del är e-handel där bolaget säljer via de stora e-handelssajterna samt via det egna BeslagOnline.  

”Vi har en ganska komplex position med en massa produkter, olika leverantörer och även ett stort antal kunder. Vår idé är att vara heltäckande och erbjuda allt från enkla produkter till de mest exklusiva. En styrka vi har är att vi lärt oss förstå vilka produkter som passar olika kunder”, förklarar Hans Bergström samtidigt som han visar runt i företagets lager. I överfulla hyllor trängs här 5500 olika produkter, berättar han. 

”Vi chansade under pandemin och till och med ökade lagret för att vara beredda om efterfrågan skulle ta fart. Det gjorde den ju så det visade sig vara rätt, särskilt som flera av våra konkurrenter hade dragit ner och fick svårt att leverera.”

Under de senaste två åren har bolagets omsättning ökat från 102 till 165 miljoner kronor, inte minst drivet av pandemin som fick svenskarna att investera i sina hem. Målsättningen är att dubbla intäkterna om tre till fyra år. Det är givetvis utmanande i bransch som normalt växer ungefär i takt med BNP. Enligt Pär Winberg ska det uppnås genom att växa på nya marknader. I dag står Sverige för ungefär tre fjärdedelar av omsättningen. Bolaget är också hyfsat stort i Norge men på de flesta andra marknader i Europa finns inte bolaget alls eller har bara börjat ”skrapa på ytan”. 

”Potentialen är stor utanför Sverige där vår strategi är att växa med vårt eget varumärke. Därför är det viktigt att hela tiden utvecklas och lansera nya produkter. Internationellt tror vi mycket på våra exklusiva produkter. Den typiska skandinaviska, avskalade, designen populär på många marknader.”

För tre år sedan flyttade Beslag Design in i en ny byggnad intill Båstad järnvägsstation, strax utanför samhället. Här jobbar samtliga av bolagets 38 anställda. Hans Bergström berättar stolt att huset vann kommunens årliga arkitekturpris 2020. Men också att det inte alltid har varit självklart att bolaget skulle förbli sin födelseort trogen. 

”Egentligen är ju Båstad ingen industrikommun. Men vi har insett att det är bra att finnas här. Det har varit enkelt att expandera och tillgången till bra personal är fantastisk.”

Sedan några år är Hans och Björn Bergström inte längre operativa i bolaget utan endast engagerade i styrelsen. De ser därmed också investeringen i ett nytt hus som en signal till de anställda att de vill satsa vidare och inte har några planer på att sälja familjeföretaget. Enligt Björn Bergström har det funnits en hel del propåer under årens lopp. 

”Men vi har till slut landat i att företaget ska stanna i familjen. Det känns väldigt bra. Vi har båda varsin son som arbetar i bolaget och som är engagerade i alla framtidsplaner.”

Hans bror fyller i. 

”Sedan är den tillväxtresa som vi är inne i nu nog det roligaste vi upplevt hittills under alla år vi hållit på. Den resan vill man ju inte missa!”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera