1515
Annons

Påsken godis för Karamellkungen

Påsken är högsäsong för godisföretagen.
Svenskarna lägger ut flera hundra miljoner kronor på att fylla påskägg och godispåsar i helgen. Mest säljer lösgodiset.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från VismaAnnons

Svenska företag måste vara mer innovativa i sin digitalisering för att överleva

Kriser och regleringstryck sätter allt större fokus på compliance. Samtidigt blir cyberhoten fler och digitalisering en allt viktigare konkurrensfaktor. För en del företag kan det kännas som att de här frågorna tar allt för mycket kraft. –Då är det till stor hjälp med en stark systemlösning i botten, säger Carola Lissel, Strategy Director på Visma.

För många är Visma mest kända för sina affärssystem, men företaget arbetar brett med standardiserade systemlösningar. Digitalisering, automatisering och AI finns på agendan och enkelhet och integration är ledorden.

Digitalisera Sverige!

– Med dagens osäkerhet kring både ekonomi och cyberhot, ser vi att digitaliseringen blir allt viktigare. Med rätt systemlösningar kan en verksamhet göra stora kostnadsbesparingar och förenkla arbetet men också få en säker IT-miljö, säger Carola Lissel.

– Vi vill vara med och driva digitaliseringen i Sverige! Men vi ser att företagen är konservativa och inte vågar satsa på ny teknik. Jämför vi med våra grannländer är skillnaden stor, speciellt inom stora företag och organisationer. 

Cyberhot är något som alla utsätts för, även mindre företag. Carola Lissel menar att det är viktigt att utbilda personalen, men att en riktigt stark och stabil systemlösning är allra viktigast. Här gäller det att vara medveten i sitt val av lösningar. Vad är säkrast för verksamheten?  Och inte minst, vilka leverantörer kan stötta, snabbt och effektivt, om hoten blir verklighet?

Molnet skapar nya möjligheter

I dag är det fortfarande många svenska bolag som inte valt en molnlösning och även om transformationen ökar så borde det gå snabbare. Molnet är det resurseffektivaste och säkraste sättet att lagra information på. Men molnet öppnar också upp för nya lösningar baserat på tillgänglig data, inom bland annat AI .

– AI kommer att frigöra tid, ge snabbare tillgång till rätt information och öka kvaliteten på svar och analyser. Jättespännande!

Visma tror på öppna lösningar, tillgängliga för integration så att kunden kan välja vad som passar dem bäst och här är molnet en förutsättning.

– Vi tillhandahåller system för många olika behov, men inte för allt. Våra system går därför ofta att integrera med andra applikationer och lösningar, vilket är kostnadseffektivt för kunderna, ger dem en frihet samt att en högre grad av automatisering uppnås. Vi stänger inga dörrar!

160 spjutspetsar 

Totalt erbjuder Visma ett hundratal standardsystem för småföretag, nyföretag, stora företag och olika offentliga verksamheter, inte minst inom vård och omsorg. Vissa system är bara att ladda ner, andra anpassas till kunden av Vismas konsulter eller via ett nätverk av duktiga partners.

Sedan starten 1996 har Visma vuxit organiskt, men också genom förvärv av intressanta företag. Dessa drivs ofta vidare som självständiga enheter med entreprenören kvar. 

– Vi kan ofta behålla spetskompetensen när bolagen får fortsätta som egen enhet, men med Vismas stora nätverk av kunskap och erfarenhet i ryggen. 

Idag har Visma ca 160 ”företag i företaget” runt om i Norden, Europa och Latinamerika och ambitionen för de närmaste åren är tydlig. Visma ska fortsätta växa och ”spjutspetsarna” ska bli fler. 

Visma i Sverige:

2 400 anställda 

4 miljarder kronor i omsättning 2021

30+ bolag

Visma i världen:

15 000 anställda

21 miljarder kronor i omsättning 2021

1,3 miljoner kunder

29 förvärvade bolag under 2022

Läs mer på visma.se 

Besök Visma på Linkedin! 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma och ej en artikel av Dagens industri

Prognosen för årets bilförsäljning sänks

Nyregistreringarna av bilar minskade med 3 procent i september jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har bilförsäljningen minskat med 12 procent. Nu reviderar branschorganisationen Mobility Sweden ner prognosen för helåret 2022.

Biltillverkarnas orderböcker är välfyllda men problemen hopar sig. Det råder fortfarande brist på halvledare, kinesiska fabriker har stängts på grund av covid och det finns störningar i de globala leverantörskedjorna. Lägg till höga priser på energi och råvaror och situationen ser än mer bekymmersam ut. 

”Detta medför att vi för tredje gången reviderar ned prognosen för innevarande år, från 300.000 till 285.000 för nya personbilar och från 40.000 till 37.000 för lätta lastbilar. Prognosen präglas fortsatt av hög osäkerhet”, kommenterar Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

I september registrerades 22.048 nya bilar i Sverige, en minskning på 3 procent jämfört med samma månad i fjol. För helåret hittills är minskningen 12 procent. 

Andelen laddbara bilar, alltså elbilar och laddhybrider, uppgick till 55 procent i september. Renodlade elbilar utgjorde 35 procent av nyregistreringarna, vilket kan jämföras med att bensin- och dieselbilarna tillsammans hade en andel på 32 procent. Hittills i år är nästan var tredje ny bil en elbil på den svenska marknaden.

Foto:Mobility Sweden

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera