1515

Vem stjäl min sparade tid?


Först skulle datorerna ge oss det papperslösa kontoret. Vi vet hur det blev med det. (Har ni förresten märkt att när man skriver ut en sida från en webbsajt får man två-tre i stort sett blanka ark på köpet. Undrar hur mycket pappersindustrin har fått betala för det?) Sedan skulle datorerna ge oss informationssamhället. Det är det samhälle vi lever i i dag.


I en bok med namnet "Informationssamhället" skrev en japansk profet någon gång på 1980-talet att det skulle ge oss ett övermått av fritid. Arbetet skulle bli en bisak, i stället skulle vi få tid att ägna oss åt själen. Tro och sökande skulle bli centrala verksamheter.
Eftersom arbetslösheten i Sverige då låg på skyhöga 1,5-2,5 procent - historiskt unika och skrämmande nivåer - var perspektivet oroande.

Men i dag har vi facit. Det blev ingen katastrof. Den svenska arbetslösheten har visserligen nått 16 procent, enligt regeringens kritiker, men inte har vi fått mer fritid inte. Däremot har utbrändhet blivit ett hett ämne. Det är något av ett mysterium att den fantastiska datoriseringen - för att inte tala om uppkopplingsbara mobiltelefoner och SMS-meddelanden - inte har lett till de fördelar som den japanske profeten siade om. Ta till exempel internet.

I stället för att ringa en institution som SCB och bli felkopplad till ett antal personer som är på tjänsteresa - sådant tog timmar - kan jag nu gå direkt in på SCBs webbplats och få den uppgift jag behöver. Tidsvinsten är enorm. Men jag får aldrig någon glädje av den. Tro och sökande får hela tiden stå tillbaka för arbetet. En förklaring är att avancerade apparater går sönder. När min dator fick problem visade det sig till exempel att försäljaren sedan länge gått i konkurs.

Det blev till att leta, böna och be samt att hyra en ersättningsdator. Sådant tar tid. Nyligen gav min skrivare upp. Den var inköpt av en kedja med låga priser och nu vet jag varför de kan vara så billiga. De säljer visserligen en försäkring och lovar att de ska reparera produkten inom fjorton dagar, men jag fick vänta en månad. Och jag hade säkert väntat än om jag inte kontaktat dem och i mindre hövliga ordalag påpekat dröjsmålet. Det ledde inte till att jag fick tillbaka min skrivare. Jag fick en ny. De hade inte hunnit - eller kunnat - reparera den.
Samtidigt som jag hämtade den nya skrivaren lämnade jag in min fax för reparation.

För andra gången på drygt ett år. Bläckpatronen hade torkat ihop. Jag hade naturligtvis köpt en ny, men när jag installerat och provskrivit med den var resultatet inte riktigt bra. Jag följde därför instruktionsbokens anvisningar och torkade av en detalj. Efter det lämnade bläckpatronen inte ens smutsränder på papperet. Nu har jag väntat en dryg vecka på att få besked om det går att reparera faxen (de lovade besked inom en vecka). Jag misstänker att det inte går, och tyder det som att de inte kan.

Informationssamhället kräver sin utrustning. All utrustning går sönder då och då. Men i informationssamhället är alla så upptagna med att informera sig att ingen har tid att skaffa sig kunskap om hur dessa apparater ska repareras. Och därför går den tid vi sparar med hjälp av de fantastiska apparaterna åt till att vänta på att någon ska lära sig att reparera dem när de klappar ihop.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?