1515
Annons

Överraskande rykten kan skaka om USA-börsen

WALL STREET - Vid 21-tiden, svensk tid, i går fick jag det första e-mailet från en av handlarna här nere på New Yorkbörsens handlargolv.


Sedan kom snabbt nästa från en mäklardesk, som mest "kör" teknologiaktier. Och sedan bara fortsatte det...stora ryktesmaskineriet var i full gång. Samtidigt började gårdagens börsrally att tunnas av.


10-11 minuter före stängning hämtade investerarna andan och kom tillbaka i en helt trendlös köpsväng, som gjorde att Dow Jones Index stängde halvhjärtat på uppsidan. Nasdaq Index stängde på minus.

Ryktena handlade mest om Federal Reserve.

Centralbankens medlemmar uppges internt ha diskuterat vad det skulle innebära för USA-ekonomin om Fed tvingas sänka räntenivån ännu mer drastiskt, ned från nuvarande 2-procent till 0-procentnivån, enligt samma modell som Japan följt under 1990-talet.

Enligt överraskande uppgifter från flera källor här på Wall Street har Fed-medlemmar sedan i måndags den här veckan även diskuterat den känsliga frågan med utomstående ekonomer. Det sker normalt ytterst sällan.

Dan Laufenberg, chefsekonom vid
American Express Financial i Minneapolis bekräftar uppgifterna i natt. Ingen från Federal Reserve vill kommentera uppgifterna.

Om uppgifterna stämmer betyder det att Federal Reserve inte tror att ekonomin kommer att återhämta sig lika snabbt som marknaden förutsätter och tycks bygga de senaste dagarnas börsrally på.


Det finns nu i natt flera analytiker som varnar investerarna för att misstolka de optimistiska börssignalerna:

"Det är lätt hänt att blanda ihop korten, men misstolka inte korta trading-rally, som vi haft nu ett par dagar, med det som alla hoppas på, att vi sett början på ett långsiktigt "bull rally", menar Aaron Task, en av finansdistriktets Fed-bevakare.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

”Man längtade efter hans söndagskrönikor”

Sven-Ivan Sundqvist som gick bort i tisdags, 82 år gammal, beskrivs som en pionjär inom svensk ekonomijournalistik och låg bakom den svenska finansmarknadens bibel – ”Ägarna och Makten”.

”Det var ingen som vågade tacka nej till en intervju med Sven-Ivan”, säger Mats Qviberg.

Mats Qviberg och Sven-Ivan Sundqvist.
Mats Qviberg och Sven-Ivan Sundqvist.Foto:Johan Schück / Joey Abrait

Sven-Ivan Sundqvist tillbringade sina första levnadsår i Kalmar men flyttade senare med familjen till Stockholm. Efter studier och arbete på Handelshögskolan, fick han 1970 anställning på DN:s ekonomiredaktion i rollen som börskommentator, där han verkade fram till 1997. 

Söndagskrönikorna om börs och näringsliv fick ofta stort genomslag. Enligt finansmannen Sven Hagströmer går det inte att överskatta vilken betydelse de hade för marknaden, men även för svenskarnas intresse för börsen.

”Sven-Ivan Sundqvist var med och la grunden för populariserandet av aktiesparandet i Sverige. Bildandet av Aktiespararna, allemansfonderna och Sven-Ivans söndagskrönikor i DN. En organisation, en statlig åtgärd och en människa. Han är en av tre viktiga faktorer”, säger han. 

En av höjdpunkterna i Sven-Ivan Sundqvists journalistkarriär som lyfts fram av Sven Hagströmer är när PG Gyllenhammar ville köpa den norska oljan genom att sälja delar av Volvo till den norska staten.

”Det var som att läsa en thriller. Det är den största och första maktkampen vi haft i Sverige. I och med den förstod han det hur viktigt det var att kartlägga ägandet”, säger han.

Sven-Ivan Sundqvist kan tillskrivas den som byggt basen för ägaranalys på den svenska finansmarknaden – inte minst genom publikationen ”Ägarna och Makten i Sveriges Börsföretag”, utgiven årligen mellan 1985-2009.  Efter tiden på DN startade han ägarstatistiktjänsten SIS Ägarservice som var ett populärt analysverktyg fram till 2015, då det köptes av den mer digitaliserade tjänsten Holdings, ägt av Modular Finance.

”Nu kan man slå upp på två sekunder vad familjen Qviberg har gjort för affärer, men när den digitala världen inte fanns så var det här något man var tvungen att ha. Det var bara att köpa de där böckerna”, säger finansmannen Mats Qviberg.

De två bodde nära varandra på Lidingö och träffades så sent som för ett par månader sedan.   

”Man längtade efter hans söndagskrönikor och det var ingen som vågade tacka nej till en intervju med Sven-Ivan. När Sven Hagströmer och jag köpte Custos var han hemma hos mig var och varannan dag och skulle förhöra sig. Då knallade han över till mig och satt och småpratade i köket”, säger Mats Qviberg och tillägger:

”I ljust minne bevarad. Om de döda säger man bara gott, men i hans fall var det väldigt lätt”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera