1515
Annons

Svängig dag för Ericsson och Nokia

WALL STREET - I går var det lätt "kalabalik-handel" i Ericsson, Nokia och delvis även i Motorola, med kraftiga svängningar under större delen av dagen.


Under förmiddagstimmarna publicerade research-företaget Gartner Dataquest sin marknadsrapport för tredje kvartalet. Den avslöjade att Nokias marknadsandelar föll tillbaka medan Motorola ökade, Ericsson behöll sin tredjeplats.

Det utlöste genast vinsthemtagningar i Nokia och Ericsson. Resten av dagen karakteriserades av snabba svängningar i samtliga tre telekomaktier fram till stängningen. Investerarna handlade på minsta lilla "nyhet", allt från åsikter från den allt mer använda analytikersajten briefing.com till rykten om att de stora aktiefonderna Janus och Fidelity åter ligger inne och testar på köpsidan.

De båda fonderna sålde stora positioner i Ericsson och Nokia under tredje kvartalet

Fidelity skar ned sin andel Nokia från 65 till 4,3 miljoner aktier, Janus tog ned Nokia-andelen från 476 till 216 miljoner. Janus sågade också Ericsson rejält, ned från 104 till endast 7 miljoner aktier.

Efter börsens stängning tilltog svängningarna. Ett nybildat gäng swingtraders, ur resterna av USAs mest framgångsrika daytraders under 90-talet, NetTrade, från Washington DC, uppges i natt ha återfått sitt intresse för telekom-aktier.

Motorola gick till slut upp 0,89 procent efter att ha stängt på minus på den ordinarie börsen (-3,08%) och lockade alltfler köpare under de sista minuternas handel.

Nokia slutade på minus 0,37 procent och Ericsson lyckades klamra sig fast på plussidan fram till stängningen, plus 0,36 procent.

Futurehandeln i natt indikerar en positiv börsöppning i dag. Samtidigt varnar flera av de tyngre analytikerna för att många aktier är fortsatt allt för dyra och att Dow Jones Index nu är mycket nära sin viktiga psykologiska
10.000- punktersnivå och Nasdaq Index närmar sig snabbt sin avgörande nivå: "Det kommer att krävas mycket, mycket positiva nyheter i dag om vi framför allt ska komma över Nasdaqs 2000-nivå, där finns ett mycket starkt motstånd. Jag tror det kan bli en reaktion nedåt i dag", säger en teknisk analytiker vid Navellier Performance Fund.

De förvandlade familjegården till en spa-idyll

NÄRKES KIL. En gård som blev helt rätt i tiden när svemestern tog över svenskarnas sommarresande. Men egentligen var Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström långt före sin tid med lantlig naturturism vid Blå Bergens fot.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.
Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.Foto:Joey Abrait

På gården ute på Närkeslätten är lugnet påtagligt. 

De fem glampingtälten ligger utplacerade som diskreta, vita toppar med åkrarna framför sig, utanför spa-huset bubblar det varma vattnet i poolen och i bryggeriet ska det snart bryggas mer av gårdens egen öl. 

I sommarens aktivitetsutbud finns bland annat ”beer- & bubbelyoga”, målerikvällar med vin, och musikevenemang.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström träffades 1993. De bestämde sig så småningom för att köpa en gård i trakterna kring den lilla orten Närkes Kil utanför Örebro, där Robert är uppvuxen.

Redan från början hade paret en plan att använda gården på något sätt, drömmen var att i framtiden kunna livnära sig där.

”Vi visste från början att den var för liten att leva på med traditionellt lantbruk, men vi kände att vi ville skapa en levande gård ändå”, säger Robert Sundström.

Döttrarna Emma och Lisa föddes med ett par års mellanrum i början av det nya millenniet, och när Annika var mammaledig bestämde hon sig för att söka en tvåårig utbildning till hälsopedagog och massör.

”Under utbildningen väcktes idén om att skapa ett lant-spa i flygelbyggnaden på gården”, säger Annika Hübbinette Sundström.

2004 öppnades Blåbergen Spa. Det blev snabbt populärt. 

”Vi upptäckte att människorna som kom hit uppskattade det lilla. Man behövde inte ha de stora spa-komplexen för att koppla av. Här fanns ingen tv, ingen radio, bara lugnet och tystnaden.”

Efter några år byggde de även vinterbonade kåtor i trä där gäster kunde bo över. 

Parallellt med att spa:et drog igång köpte paret företaget Grogården, där Robert drev odling av ekologiska groddar. Det blev en verksamhet som växte – sex dagar i veckan kom det kylbilar till gården som körde groddarna till butiker som Ica och Coop. Den verksamheten drevs i nästan tio år innan de valde att sälja bolaget.

Kvar blev tomma livsmedelslokaler i en stor byggnad på gården.

”Då började ”vad gör vi nu?-” processen. Vi kände att det skulle vara kul att göra något som knöt ihop säcken lite med spa:et som fram till nu mest hade levt sitt eget liv”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Det blev sommarpub och restaurang, och så kom idén om att även starta ett bryggeri för att utveckla verksamheten.

”Att brygga öl hade varit lite av en dröm för mig i många år. Jag började i liten skala, läste och läste, testade, testade och testade”, säger Robert Sundström.

Foto:Joey Abrait

Så föddes ölmärket Blåbergen, och i och med det nådde paret Hübbinette Sundström en ny målgrupp i sin gemensamma verksamhet.

”Med ölprovningar och bryggevent kom det betydligt fler män. Ja, även kvinnor som gillar öl förstås. Kombinationen med spa, boende och att få prova vårt egna öl blev snabbt populärt”, säger Robert Sundström.

Med åren har det blivit fler och fler ölsorter.

”Så långt det är möjligt använder jag självklart svenska råvaror. Det är fantastiskt vad man kan skapa med bara malt, humle, jäst och vatten! Kombinationerna är oändliga.”

Sedan ett par år tillbaka säljs sex sorter av Blåbergen öl även på Systembolaget lokalt i Örebro.

”Det blev faktiskt en följd av pandemin. Vi hade pratat om tidigare att göra ett försök med Systembolaget, och när pandemin slog till förstod vi snabbt att vi skulle tappa väldigt mycket på våra andra verksamheter”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Åren innan hade varit fyllda med musikevenemang, pub- och restaurangkvällar, ölprovningar och spa-gäster som ofta kom i grupper.

”Jag förstod direkt att mycket skulle försvinna när coronan kom, så vi fattade snabbt beslutet att ta tag i försäljning på Systembolaget. Och så beställde jag ett glampingtält i april 2020, och ett till kort därpå”, säger Annika Hübbinette Sundström.

”Hade vi inte gjort de snabba förändringarna så vet jag inte hur det hade gått.”

Under de senaste två åren har glamping som koncept snarast exploderat i Sverige. Men vid pandemins början var det inte alls lika stort.

”Vi var väldigt tidigt ute, och det har gynnat oss. När tältet vi hade beställt anlände var vi snabba med att få upp det och inreda, ta bilder och ut i sociala medier. Det började bokas redan efter några timmar.”

Idag finns det fem glampingtält på gården, alla bekvämt inredda med riktiga sängar, sänglinne och handdukar, kylskåp, lampor med mera. Vid bokning kan paket med alltifrån spabehandlingar till ölprovning, spabad vid det egna tältet och måltider bokas in. 

Foto:Joey Abrait

Tälten ligger enskilt placerade med utsikt över åkrar och de blåskimrande Kilsbergen. 

”Glampingen föll in väldigt bra i vårt koncept, vi har ju alltid jobbat med lantliga upplevelser och naturturismen. Så det kändes som ett helrätt och naturligt steg.”

Ytterligare ett ben i företaget är att de hyr ut sin festvåning och pub till bröllop och andra fester.

”Nu känner vi att vi har ett brett koncept där de olika delarna kompletterar varandra. Det skulle halta utan någon del. Mixen är bra”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Hon och en av de två övriga anställda leder även vattengympapass på universitetssjukhuset i Örebro flera gånger i veckan och utför massage åt företag. Robert Sundström har en entreprenadverksamhet med en grävmaskin, han utför avancerad trädfällning och även snöröjning på vintern.

Ölbryggningen är fortfarande på en nivå som gör att han kan sköta den på egen hand.

”Jag klarar av det som efterfrågas just nu. Vi håller oss lokalt än så länge. Skulle efterfrågan öka så får vi se över om vi vill investera och låta den delen växa. Men just nu känns det bra som det är”, säger Robert Sundström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera