1515

Svängig dag för Ericsson och Nokia

WALL STREET - I går var det lätt "kalabalik-handel" i Ericsson, Nokia och delvis även i Motorola, med kraftiga svängningar under större delen av dagen.


Under förmiddagstimmarna publicerade research-företaget Gartner Dataquest sin marknadsrapport för tredje kvartalet. Den avslöjade att Nokias marknadsandelar föll tillbaka medan Motorola ökade, Ericsson behöll sin tredjeplats.

Det utlöste genast vinsthemtagningar i Nokia och Ericsson. Resten av dagen karakteriserades av snabba svängningar i samtliga tre telekomaktier fram till stängningen. Investerarna handlade på minsta lilla "nyhet", allt från åsikter från den allt mer använda analytikersajten briefing.com till rykten om att de stora aktiefonderna Janus och Fidelity åter ligger inne och testar på köpsidan.

De båda fonderna sålde stora positioner i Ericsson och Nokia under tredje kvartalet

Fidelity skar ned sin andel Nokia från 65 till 4,3 miljoner aktier, Janus tog ned Nokia-andelen från 476 till 216 miljoner. Janus sågade också Ericsson rejält, ned från 104 till endast 7 miljoner aktier.

Efter börsens stängning tilltog svängningarna. Ett nybildat gäng swingtraders, ur resterna av USAs mest framgångsrika daytraders under 90-talet, NetTrade, från Washington DC, uppges i natt ha återfått sitt intresse för telekom-aktier.

Motorola gick till slut upp 0,89 procent efter att ha stängt på minus på den ordinarie börsen (-3,08%) och lockade alltfler köpare under de sista minuternas handel.

Nokia slutade på minus 0,37 procent och Ericsson lyckades klamra sig fast på plussidan fram till stängningen, plus 0,36 procent.

Futurehandeln i natt indikerar en positiv börsöppning i dag. Samtidigt varnar flera av de tyngre analytikerna för att många aktier är fortsatt allt för dyra och att Dow Jones Index nu är mycket nära sin viktiga psykologiska
10.000- punktersnivå och Nasdaq Index närmar sig snabbt sin avgörande nivå: "Det kommer att krävas mycket, mycket positiva nyheter i dag om vi framför allt ska komma över Nasdaqs 2000-nivå, där finns ett mycket starkt motstånd. Jag tror det kan bli en reaktion nedåt i dag", säger en teknisk analytiker vid Navellier Performance Fund.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?