1515
Annons

Ägarens rätt att säga nej


Attackerna har varit häftiga på Ångpannans forskningsstiftelse från bland annat Aktiespararnas VD Lars-Erik Forsgårdh, SEBs Fonders Björn Lind och olika medier. Bakgrunden är ju att stiftelsen, som har 47,7 procent av rösterna, sagt nej till konkurrenten Swecos bud om samgående. I måndags gick även personalstiftelsen i ÅF med 8 procent av rösterna emot budet, så det torde vara sänkt i djupt vatten.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Trendspaning: Framtidens flygplats

Mathias Svedlund, vd för Sensec AB.
Mathias Svedlund, vd för Sensec AB.

Trots att säkerheten på flygplatser generellt är hög kan den bli ännu högre. Det menar Pernilla Jennesäter, vd Transfer Group AB.

– En viktig nyckel är att effektivisera passagerarflödet, säger hon.

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

Incheckning, säkerhetskontroll och boarding. Egentligen är det bara några få steg som vi behöver ta oss igenom på en flygplats för att nå vår destination – men tyvärr tar de stegen ofta onödigt lång tid.  

– Krångliga processer skapar långa köer. Samtidigt är det alltid en ökad säkerhetsrisk på platser där många människor vistas samtidigt, säger Pernilla Jennesäter.

Arbeta proaktivt

Lagförändringar gällande säkerheten på flygplatser har nästan alltid klubbats igenom efter en allvarlig händelse. Till exempel skärptes reglerna rejält gällande vad passagerare får ta med sig ombord efter attentatet mot World Trade Center 2001.

– Ofta agerar man på något som precis har hänt när man egentligen skulle kunna arbeta mer proaktivt och förebyggande, säger Mathias Svedlund, vd för Sensec AB, ett av Transfer Groups dotterbolag.

Inom flygplatssäkerhet jobbar Sensec AB med att göra flödet smidigare för passagerarna vid säkerhetskontrollerna.

– Genom samarbeten med ett stort antal tillverkare av teknisk utrustning kan vi sy ihop skräddarsydda lösningar utefter enskilda kunders unika behov. I och med de senaste årens tekniska utveckling kan vi även erbjuda lösningar som gör att man inte behöver plocka ut exempelvis sin dator eller sitt smink ur väskan. Vi ersätter också metalldetektorer med kroppsscanning, vilket minimerar den manuella kontrollen där säkerhetsvakter visiterar passagerare. Sammantaget ger detta en snabbare process och en trevligare upplevelse för passagerarna, säger Mathias Svedlund.

En helhetslösning

Pernilla Jennesäter beskriver Transfer Group AB som en one-stop-shop som täcker alla delar av fysisk säkerhet, bland annat på flygplatser.

– Via våra dotterbolag erbjuder vi allt från bevakningstjänster och skalskydd till säkerhetskontroller och bagagehantering. Vi är med från det att man anländer till flygplatsen till att man är framme vid sin destination, förklarar hon.

– Tack vare vårt samarbete med Embross har vi även check-in-kiosker som har en AI-lösning med ansiktsigenkänning, vilket innebär att passagerarna kan ta sig från check-in till boarding utan att behöva visa upp några fysiska dokument, berättar Baard Lund, vd för norska Sensec Solutions.

Den största flaskhalsen

När passagerarna har checkat in sitt bagage tar Sensec Solutions intuitiva styrsystem BRAINS över. Det är ett helautomatiserat bagagehanteringssystem som är byggt i moduler och som lagrar och hanterar all data kopplat till bagage.

– I dag är den största flaskhalsen för en flygplats borttappat bagage som orsakas av den mänskliga faktorn. Med vårt system kan man reducera antalet människor som hanterar bagaget och på så sätt se till att rätt bagage hamnar på rätt plats, säger Baard Lund och tillägger:

– Vi fungerar som en integratör på marknaden och genom att leverera end-to-end-lösningar ger vi ett ökat värde till våra kunder.

– Våra bolag arbetar för att skapa ett snabbt och enkelt flöde för både flygplatser och passagerare, utan att tumma på varken bekvämlighet eller säkerhet, säger Pernilla Jennesäter.

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?