KRAFTTAG KRÄVS: A-Coms VD Björn Larsson behöver mer tid för att få ordning på sitt bolag. FOTO: Ronny KarlssonEtt undantag är kommunikationskoncernen A-Com. Bolaget, som i dagsläget består av ett femtiotal olika företag i sektorn, börsnoterades i november 1999, men har sedan dess inte bjudit på någon särskilt kul resa för placerarna.
Mycket pekar mot att den närmsta framtiden blir minst lika jobbig som det senaste året för både aktieägare och bolag inom .
nnn Hösten har varit tung för reklambyråerna. Nedgången i annonskonjunkturen har slagit hårt mot branschen och personalminskningar på mellan 10 och 20 procent på reklambyråerna är inget ovanligt.
Det gäller även A-Com, där koncernchefen Björn Larsson nyligen sa att personalkostnaderna för bolaget måste minskas med 20 procent. Om det ska ske genom personalminskningar eller lönesänkningar överlåter han däremot till de enskilda bolagens chefer att avgöra.
Målet för Björn Larsson är att hejda förlusterna. Vid den senaste kvartalsrapporten för perioden den 1 maj till den 31 juli redovisade A-Com ett resultat före skatt på minus 12,5 Mkr, vilket är i linje med bolagets förväntningar. Den försämrade konjunkturen har dock tvingat fram en stramare hållning från ledningen.
nnn Följden av det har blivit att flera byråer som fortfarande går bra har börjat ifrågasätta varför de ska ingå i A-Com. Ett exempel är Johan Stille, VD för reklambyrån Aastroem, som i branschpress ifrågasatt varför Aastroem som lönsamt bolag ska tillhöra A-Com när det mest handlar om att hålla andra bolag inom koncernen under armarna.
De luddiga beskeden från Björn Larsson ger också skäl att ifrågasätta ledningens inflytande över bolagen i koncernen.
nnn Björn Larsson har ett relativt gott rykte som chef i mediesektorn, främst från sin tid som VD på framgångsrika reklambyrån Lowe Brindfors. Inte lika lyckosam var han på sitt senaste jobb som VD för mediekoncernen Bonniers internetdel.
Även ordföranden Roland Nilsson är ett respekterat namn i näringslivet, bland annat efter ett lyckat arbete med Scandic Hotels.
Men frågan är alltså vilken makt de båda har över den snåriga A-Com-koncernen?
nnn Björn Larsson har rollen som VD för en frivillig sammanslutning av företag där affärsmodellen går ut på att A-com tar 100 procent av förlusterna i dåliga tider och 50 procent av bolagens vinster i goda tider.
Lite tillspetsat går det att likna Björn Larsson vid en elevrådsordförande; han har en viss status, men långt ifrån all makt.
Och fortsätter vi på det spåret blir Roland Nilsson skolans rektor, eller kanske ordförande i hem- och skolaföreningen; en person som de vuxna ser som seriös, men som ofta står långt ifrån verkligheten på skolgården.
Samtidigt vet varenda person som gått i skolan att varken elevrådsordföranden, rektorn eller hem- och skolaföreningen brukar vara speciellt framgångsrik när det gäller att få ordning på skolans värstingar, i det här fallet femtiotalet mycket viljestarka entreprenörer inom A-Com.
Slutsatsen är att entreprenörerna och kreatörerna inom A-Com kommer att fortsätta göra som de vill - med eller utan A-Com.
nnn Ett annat koncernproblem för A-Com är inslag av kannibalism, det vill säga att bolagen inom koncernen slåss om samma kunder i stället för att komplettera varandra.
Även konstruktionen, att A-Coms reklambyråer drivs som kommanditbolag, har ifrågasatts. Kritiker menar med tanke på detta att A-Com enbart ska ses som ett skatteplaceringsprojekt och att bolaget inte är börsfähigt.
nnn Det kanske viktigaste problemet för A-Com är att när koncernens bolag väl vuxit sig starka i Norden så räcker inte A-Com till mot de internationella aktörerna.
Ett tydligt exempel på det såg vi i somras, när A-Coms mediebyrå Sandberg Mediasynergi såldes till internationella jätten B-com. Förklaringen till affären var att Sandberg skulle få bättre chanser att utvecklas under B-Coms vingar.
Eller med andra ord, under A-Coms fortsatta beskydd skulle mediebyrån ha stannat i växten. En sanning som förmodligen inte begränsar sig till enbart Sandberg Mediasynergi.
nnn Med försäljningen av Sandberg Mediasynergi fick A-Com dessutom ett välbehövligt tillskott i kassan på 140 Mkr, men förlorade samtidigt kontrollen över koncernens kassako.
Tidigare bidrog byrån med omkring 10 Mkr till A-Coms resultat varje kvartal. Efter affären bidrar Sandberg med halva summan varje kvartal.
Frågan är hur länge pengarna från affären med B-Com räcker i en lågkonjunktur om den till årsskiftet av Björn Larsson utlovade lönsamheten inte infinner sig?
nnn Det är inte helt osannolikt att det kan bli aktuellt med fler försäljningar av bolag inom A-Com för att fylla på kassan.
En av de mer profilerade reklambyråerna i koncernen som ryktas vara ute och söka en allians med eller försäljning till något större reklambyrånätverk är reklammännen Bosse Rönnbergs och Hans Ullmarks byrå Collaborate. A-Com vägrar dock att kommentera de uppgifterna.
Samtidigt speglar det problemet för A-Com att man inte lyckas behålla de byråer som bidrar till att förstärka koncernes likviditet. Utvägen blir försäljningar av de lönsamma bolagen för att fylla på i kassan.
nnn Den snåriga koncernstrukturen, den låga handeln och det låga börsvärdet gör att knappt någon aktieanalytiker bevakar aktien.
Sammantaget gör det att A-Comaktiens kursutveckling är svår att förutse och därför får klassas som en riskfylld placering.
Aktien har fallit drygt 30 kronor från årets toppnotering till strax under 8 kronor, och vissa inbillar sig kanske att nedgången är över. De personerna borde dra sig till minnes vad som hände närbesläktade internetkonsulter som till exempel Adera när de hade rasat kraftigt och många trodde att det var över.
Ett scenario som skulle kunna få upp kursen är ett bud från en utländsk aktör som lockas av A-Coms låga värdering.
Det är dock inte något som aktieägarna ska hoppas alltför mycket på med tanke på att de flesta internationella byrånätverken redan finns i Sverige, samtidigt som köplusten hos jättarna verkar ha avtagit i takt med konjunkturnedgången.
nnn Slutsatsen blir att det kommer att krävas ytterligare ett räkenskapsår för A-Coms ledning för att få ordning på bolagets struktur. Och det året ser ut att bli rätt dystert. Hur dystert är osäkert fram till början av november, då A-Com i samband med sexmånadsrapporten sammanställt en reviderad prognos för helåret.
Därför finns det anledning för den som inte är väldigt spekulativt lagd att undvika A-Com det närmsta halvåret.
Dystert år för börsens reklambolag
VECKANS AKTIE: Börsen är inget för svenska reklambyråer. Antingen är de redan uppköpta av internationella börsnoterade spelare eller så är de helt enkelt för små för att stå på egna ben som börsbolag.