1515
Annons

Hårdare regler för analytikernas aktieaffärer


Nya och strängare regler för mäklarfirmor och deras aktieanalytiker är på väg.
Fondhandlareföreningens styrelse ska diskutera skärpningen vid ett möte i dag, torsdag.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Automatiserad kundservice beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031

Studier visar att det i dag finns runt 17 miljoner kundservicecenter i världen. Genom att automatisera dessa kan personalkostnader minska och funktionen bli mer effektiv och användarvänlig – men tidigare har tekniken satt stopp för att låta en bot svara i telefon och få användare att tycka att det är en bra service.  

– Men vi har funnit nyckeln till nöjdare användare med hjälp av en bot som svarar i telefon. Nu står vi på tröskeln till ett genombrott med referenser som Swisscom och Telefonica O2, säger Per Ottosson, vd på Artificial Solutions.

Röststyrning genom det som kallas Conversational AI har blivit en naturlig del av vår digitala vardag. Vi använder tekniken genom att be vår telefon eller dator att ringa upp våra kontakter, spela musik eller berätta hur vädret kommer att bli i helgen. Enligt Per Ottosson, vd på det svenska företaget Artificial Solutions, väntas marknaden för detta mångdubblas under de närmaste åren.

– Gartners rapporter visar att AI i samtalsform kommer att minska personalkostnaderna för kontaktcenter med 80 miljarder dollar år 2026. Genom att implementera Conversational AI, alltså automatiserad kundservice, kan bättre resultat uppnås till ett betydligt billigare pris och resultera i högre effektivitet och nöjdare kunder. Detta då användaren får möjlighet att uttrycka sig naturligt i stället för att använda enstaka nyckelord eller kommandon. 

I dag har Artificial Solutions kunder 20 procent av den volym som Gartner anger som globalt omfång för automatiserade samtal 2022. Enligt Ottosson beror det på den starka patenterade teknologin som utvecklats över många år och nu kommer till sin rätt. 

Används av globala bolag

Artificial Solutions är specialister inom AI för samtalsstyrning, en form av artificiell intelligens som möjliggör för människor att kommunicera med applikationer, webbplatser och uppkopplade saker i vardagliga, människolika naturliga språk via röst, text, beröring eller gester. De tillhandahåller SaaS-plattformen Teneo och deras banbrytande patent används nu också av världens största mjukvaruföretag. 

Ett av de många företag som använder lösningen i sin verksamhet är den schweiziska telekommunikationsleverantören Swisscom. De har implementerat en rad lösningar, byggda på vår teknologi, för röststyrning och chatbots med syftet att driva digitalt engagemang, öka försäljningen, minska kostnader och förbättra kundnöjdheten.

Mest använd i världen

Ottosson berättar att Swisscom använder Teneo på två sätt; både som en virtuell assistent och som automatisering av sin kundtjänst.

– Deras virtuella assistent används 200 000 gånger varje dag, vilket gör den till den mest använda virtuella assistenten per användare i världen. På fyra olika språk kan användarna styra exempelvis sina lampor och sin tv, eller fråga om tjänster eller fakturor. Som automatisering i kundtjänst ersätts personalen av en robot som svarar i telefon på ett språk som kunden talar. Det är intressant att notera att de samtal där roboten svarar ger en högre 18 punkter tNPS-poäng – alltså att användaren är mer benägen att rekommendera Swisscom till sina vänner när boten svarar än när människan svarar. 

En av tio interaktioner automatiseras

Swisscom är inte ensamma om att se framtiden i den röststyrda AI-tekniken. Marknaden beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031 och en av tio kundserviceinteraktioner kommer enligt Gartner att ha automatiserats inom fyra år. Ottoson menar att Artificial Solutions kan hjälpa företag och organisationer att hämta hem vinster på flera fronter. Dels genom att öka kundupplevelsen, vilket kan förädla varumärket och marknadspositionen och dels genom att effektivisera både kundtjänst och säljorganisation genom att låta virtuella assistenter hantera delar av kommunikationen.

– Allt pekar på att det här är sättet som kunder vill bli bemötta på i framtiden och det är tydligt att allt fler företag implementerar lösningen. De kommer att kunna fortsätta sin tillväxtresa, minst i takt med marknaden, vilket ger ett enormt försprång på en alltmer digital och global marknad. Marknaden är i sin linda, men de resultat vi ser hos kunder såsom Telefonica O2 med nöjdare medarbetare i kundcenter och nöjdare kunder kommer driva utvecklingen fort. Vi kommer behålla 20 procent av volymen medan marknaden växer med 48 procent per år till 2031 tack vare vårt starka samarbete med Microsoft, som också är en möjliggörare av denna marknad.

Läs mer om Artificial Solutions här!

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

De gör utlandsresan från Sverige

Teknikbolaget Trustrace satsade tidigt på utlandsexpansion och har en rad investerare i ryggen. Men bolagets planer på att öppna kontor i Tyskland är tills vidare lagda på is.

”Gör en realistisk budget”, råder vd Shameek Ghosh entreprenörer som lockas av Europas största ekonomi. 

Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.
Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.Foto:Liisa Eelsoo

”Det är lätt att underskatta komplexiteten i en utlandsexpansion. I praktiken blir den sällan så rakt på sak som man planerat”, säger Shameek Ghosh, vd och medgrundare av teknikbolaget Trustrace som är vad han kallar ett ”born global-företag”.

Redan vid starten 2016 fanns en internationaliseringsresa i närsiktet. Vid sidan av hemmamarknaden Sverige hårdsatsar företaget i USA, Tyskland och Indien. 

Samtliga fyra i grundarteamet är från Indien – att ta sig an världens näst folkrikaste land parallellt med Sveriges, i jämförelse, pyttemarknad var därför ett naturligt steg när verksamheten kickade igång. 

”Vi har sett hur vissa produktionssätt påverkar miljön. I en del indiska städer som vi bott i är tanken på att köpa ren luft inte ett fiktivt scenario för framtiden”, fortsätter han och tillägger att deras arbete tillsammans började på gräsrotsnivå med syftet att rena floderna i Coimbatore – en stad i södra Indien med stor textilindustri.

Trustrace, som lockat flera kända investerare, är en hållbarhetsplattform som genom blockkedja- och Ai-teknik gör det möjligt för företag att spåra hela kedjan, från produkt till leverans. 

”Vi hjälper modeindustrin i deras hållbarhetsarbete. Det finns en stor mängd nya lagar och regleringar inom EU som företagen måste följa. I Indien och flera andra länder är liknande lagstiftning på gång”, säger Shameek Ghosh. 

För två år sedan blev Trustrace antaget till Startup Swedens program som riktar in sig på USA. Förra året blev det en ny etableringsresa, med samma arrangör men till ett nytt land: Tyskland. 

Adidas och Zalando fanns redan på kundlistan, vilket underlättade säljarbetet och öppnade dörren till nya kunder på den tyska marknaden, konstaterar han. 

”I ett globalt företag som Adidas fungerar engelska bra. I mindre och medelstora företag är språket mer utmanande, där har vi behövt anställa några tysktalande regionansvariga.”

En lärdom är att hålla i kostnaderna, betonar han. Planen att öppna kontor i Stuttgart, en viktig stad för textil- och modebranschen, är tills vidare skjuten på framtiden. 

”Det blev för dyrt. Ett kontor skulle ha kostat nästan en halv miljon kronor, så vi bestämde oss för att bygga marknaden från Sverige till att börja med.”

Vilket blir nästa steg i Tyskland?
”Vi behöver få igång affärerna ännu mer så att verksamheten kan växa till den storlek vi siktar på.”

Vad har du för råd till andra entreprenörer som vill etablera sig i landet?
”Gör en realistisk budget och var noga med research så att ni satsar på rätt region. Det är också kritiskt att sätta sig in i kulturen. Sverige är väldigt informellt, där skiljer vi oss åt från Tyskland.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera