Telias VD Marianne Nivert väljer nu att försiktigt kommentera utförsäljningen av fem företag inom service- och installationsverksamheten.
Hon känner inte igen någon strid om fackets krav på den nya ägaren och vill inte säga något om DIs uppgifter att Flextronics är den enda kvarvarande köparen.
Text
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Visa allt som ingår
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.
Innehåll från Danske BankAnnons
Experten: ”Företagen behöver bli striktare med vilka som kör bensin- och dieselfordon”
Intresset för miljövänliga transporter är mycket stort och allt fler satsar på eldrivna bilar.
Danske Bank har i 20 år erbjudit bilfinansiering för företag, nu tar man steget vidare via GreenFleet70 – en satsning som ska hjälpa kunderna till en bilpolicy som ger lägre utsläpp. Och det är framför allt tre steg som behöver tas.
Många underskattar hur stor omställning som behövs för att nå målet om att minska koldioxidutsläppen från svenska inrikestransporter med 70 procent senast 2030. Ska vi nå det målet krävs i praktiken att den svenska vagnparken består av 75-80 procent rena elbilar.
– Företagen behöver därför bli mycket striktare med vilka medarbetare som kör bensin- och dieselfordon. Och till stor del undvika laddhybrider som bara går på el kanske 25 procent av tiden, säger Niels Jörgen Larsen, ansvarig för Danske Finans i Sverige.
Niels Jörgen Larsen, ansvarig för Danske Finans i Sverige.
Det gemensamma för all omställning är att den kräver investeringar – och bankerna står nu redo att finansiera företagens gröna satsningar. Danske Bank har över 20 års erfarenhet av bilfinansiering för företag och har nu startat satsningen GreenFleet70.
– Där utgår vi från företagets befintliga vagnpark och kartlägger behovet för omställningen för att företaget ska ge sitt bidrag till målet om en samlad reduktion med 70 procent. Vad gäller företagens bilar så ser vi ett stort intresse hos kunderna för den här nya analysmodellen.
Verksamheter utan tydlig strategi blir mindre attraktiva
Anställda har tidigare typiskt kunnat välja tjänstebil ganska fritt, bara man har håller sig inom en viss kostnadsram. Så kommer det inte att kunna fortsätta. Framöver måste varje medarbetare få den mest miljövänliga bilen som passar just den personens specifika tjänstemässiga körbehov.
– Utbudet av eldrivna personbilar är i dag ganska stort, men däremot begränsat inom transport- och servicebilar, där diesel- och bensinbilar fortfarande behövs. De få diesel- och bensinbilar vi framöver måste ha behöver vi reservera till vissa transport- och servicebilar, samt exempelvis till säljare i glesbygd, där det i dag inte finns samma infrastruktur för laddning som i storstäderna, säger Niels Jörgen Larsen.
Karin Reuterskiöld, hållbarhetsstrateg på Danske Bank.
Över huvud taget spår Danske Bank att hållbara företag, grön finansiering och gröna investeringar kommer att uppmuntras framåt.
– Verksamheter utan en tydlig strategi för sitt bidrag till ett hållbart samhälle blir mindre attraktiva för sina kunder och dyrare att både finansiera och bedriva, säger Karin Reuterskiöld, hållbarhetsstrateg på Danske Bank.