1515

När kommer Volvo till Street-rallyt?

[AUTHORPIC]
Telekom och internet dominerar börskommentarerna världen över. Vart har klassisk verkstad och basindustri tagit vägen?

Under flera års tid har verkstadsaktierna fört en tynande tillvaro. Den "svenska" kronjuvelen Volvo är det i dagsläget inte många här på streetan som bryr sig om. Volymen är mycket modest, och kursen är lägre än den var sommaren 1995.

Volvo är inget undantag. Lastvagnstillverkarens amerikanska konkurrenter har gått samma öde tillmötes. DaimlerChrysler handlas idag 25 procent lägre än för ett par år sedan.
Är dessa aktier för alltid förvisade till aktiemarknadens bakgård, med p/e-tal på 2 och 8? (Snittet för S&P 500 ligger på 24,7).
Nä, nu verkar det äntligen som folket här
är på väg att göra en försiktig omvärdering!

Det är infantilt att tro att en akties kurs endast styrs av hur marknaden bedömer företagets intjäningsförmåga. Precis som med allt annat, så går det mode även i aktier och branscher.
Utbud och efterfrågan styr som alltid priset, och just nu är efterfrågan på traditionella verkstadsaktier mycket låg. Men modet vänder snabbt, och då kommer det att bli köptryck med stigande kurser som följd!

Det finns ytterligare faktorer som pekar mot en strategisk sektorrotation på börsen. Från IT till mer traditionell industri. IT aktiernas stjärnglans har falnat något under våren och sommaren, samtidigt som konjunkturen gått in i en ny fas.
Och just ekonomins position i konjunkturcykeln är i sammanhanget avgörande, tror jag.

Ekonomin förväntas nu gå in i en lugnare fas med lägre tillväxt. Då är det många som kommer att byta ut sina högt värderade IT aktier till förmån för lågt värderade basaktier.
"Jo det är riktigt. Det är så vi tänker agera inom kort", säger en analytiker vid investmentbanken Merrill Lynch, i sin mobiltelefon från en sommarhet strandkant på en av dom karibiska öarna, Tortola...
Ytterligare en faktor som belysts här på Streetan dom senaste dagarna är konsolideringstrenden inom den gamla ekonomins bolag. Denna trend kan driva upp kurserna, då premierna vid uppköp kan bli avsevärda med tanke på dagens låga värderingar.

Även från fondhåll har intresset för verkstadsföretagen ökat. Så väl förvaltare som den främsta branschtidningen "Mutual Funds", oroas över avsaknaden av utdelning från bolagen till ägarna.
En av USAs främsta analytiker sa faktiskt i Wall Street Radio i söndags kväll, att likviditetsbristen idet amerikanska samhället är ett av de största problemen. Han liknade till och med bristen på kassaflöden med en tumör som tar död på en annars sund kropp.

Förvaltarna har märkt att deras kunder har börjat efterfråga årliga utdelningar från sina fonder. Den nya ekonomins bolag ger inga, eller mycket modesta utdelningar. Vilket står i kontrast till de mogna företagen, som ofta ger runt 4 procent.
Enligt vad jag hörde i natt kommer det troligen att leda till att flera fondförvaltare låter aktier med högre direktavkastning få en ökad vikt i sina fonder. Något som i sin tur leder till ökad efterfrågan samt högre kurser.

Men när kommer rallyt att gå? Inte i en allt för avlägsen framtid om man får tro Bill Nygren, från Harris Associates. Han menar att investerarna inte kan ignorera de felprissättningar som existerar, utan kommer att ta tillfället i akt att göra stora pengar.
Och kom ihåg, det var många som slängde ut sina gamla möbler och tänkte att "dom är det aldrig någon som vill ha". Nu säljs möblerna för stora summor på auktioner runt om i landet och de före detta ägarna ångrar sig bittert.
Ett tips i all välmening: Gör inte om samma misstag med dina verkstadsaktier.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?