1515
Annons

Urstarka siffror bådar gott för konjunkturen

Det går bra för svensk ekonomi – men dåligt för storbankerna på börsen. Och inflationen lurar förstås i bakgrunden.

Här är de några av de händelser som stack ut under veckan som gick.

Foto:Claudio Bresciani / TT

Titta hit, Greta
Oljebolaget Enquest släppte på torsdagen en ”operations update” för helåret 2021 samt sina prognoser för 2022. I pressmeddelandet uppger Enquest att bolaget väntas ha cirka 165 miljoner dollar i investeringsutgifter (”capex”) under 2022. 

Men drygt 75 miljoner dollar av de investeringsutgifterna beräknas vara ”abandonment expenditure”, det vill säga att gamla projekt och oljebrunnar bommas igen. 

Därmed kommer Enquest det kommande året att spendera nästan lika mycket på att stänga gamla projekt som bolaget spenderar på att öppna och underhålla befintliga projekt.

Det går bra nu
Snart slopar Sverige covidrestriktionerna men inköpscheferna är redan glada. I tisdags publicerade Silf/Swedbank inköpschefsindex för industrin som steg till 62,4 i januari jämfört med 62,1 i december. 

En extra glädjande punkt är också att leveransproblemen blir allt mindre då delindexet för leveranstider förbättrades för fjärde månaden på raken. 

Det följdes upp med att torsdagens inköpschefsindex för tjänstesektorn steg till 68,6 i januari jämfört med 67,4 föregående månad – den femte högsta noteringen i indexets historia. Och detta under en månad som präglats av hög covidsmitta och restriktioner. 

Inköpschefernas goda humör bådar gott för framtiden.

Hökaktiga centralbanker
Den tilltagande inflationen har redan fått amerikanska Federal Reserve att svänga och nu visar europeiska ECB samma tendenser. 

ECB lämnade först ett odramatiskt räntebesked med orörd ränta men som sedan följdes sedan upp av en hökaktig presskonferens med chefen Christine Lagarde. Hon vägrade bland annat att återupprepa ett tidigare löfte om att inte höja några räntor under 2022, trots upprepade frågor. 

På torsdagen höjde dessutom brittiska Bank of England styrräntan med väntade 0,25 procent men noterbart är att fyra av nio ledamöter ville höja ännu mer. Kampen mot inflationen blir centralbankernas högsta prioritet under 2022.

Trist storbankstrend
2021 var ett år då storbanksaktierna bjöd på kursuppgång, och SEB och Nordea utmärkte sig genom att slå index.  Nordea var bäst med en uppgång på 64 procent. 

Men storbankerna har inte fått något vidare rapportmottagande på börsen. I onsdags föll Swedbank med 5,3 procent efter att bankens rapport för det fjärde kvartalet publicerats, vilket följdes upp med en nedgång på ytterligare 2 procent på torsdagen. Även Nordeas rapport på torsdagen sänkte aktien med 1,9 procent. Backar vi bandet till förra veckan föll SEB med 2,7 procent på sin rapport. 

På onsdag nästa vecka publiceras Handelsbankens rapport – kan de bryta trenden?


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?