1515

Sverige mästare på coronaåterhämtning

Sverige hör till mästarna i återhämtning ur coronakrisen. Facit efter ett drygt års pandemi är en oväntat god motståndskraft och en hel skur av starka framåtblickande signaler. Men allt kan inte fortsätta rusa. Detaljhandeln lär bromsa in när ekonomin öppnar upp.

Foto:Most Photos

BNP-facit för året april 2020 till och med mars 2021 bekräftar Sveriges överraskande motståndskraft genom pandemikrisen. 

Årets första kvartal visade 0 procents tillväxt jämfört med ett år tidigare. Jämfört med fjolårets sista kvartal inleddes 2021 några hack svagare än vad den urstarka preliminära siffran pekat mot: 0,8 procents tillväxt snarare än 1,1 procent. 

Men det är ändå årets starkaste start i hela Västeuropa, enligt en genomgång från Oxford Economics. Och det förtar inte heller att svensk ekonomi redan nu har hittat tillbaka till de nivåer som rådde före pandemiutbrottet.

SCB reviderade nämligen samtidigt upp tillväxtkurvan för fjolårets andra halvår. Framför allt var det tredje kvartalets BNP-rekyl en hel procentenhet kraftigare än tidigare beräknat och även fjärde kvartalets tillväxt skrivs upp till noll från ett tidigare försiktigt minus i kvartalstakt.

Sverige uppvisar en återhämtningskraft i klass med USA och klart starkare än exempelvis tysk ekonomi, som inte väntas nå förkrisnivåer förrän nästa år och inledde 2021 med ett krypande kvartal.

Ännu är det för tidigt att fälla den slutliga domen över Sveriges coronastrategi. Antalet smittade och avlidna tickar fortfarande på och krisande företag i besöksnäringen rasar över senfärdiga stödpengar. Samtidigt har vaccinationerna tagit fart och restriktionerna börjar lätta med start redan under kommande vecka.

Men rent ekonomiskt har Sverige gynnats av inte bara mildare nedstängningar och en hög grad av digitalisering relativt andra länder. Vi har haft draghjälp av en lyckosamt positionerad exportsektor. Industrin har uppenbarligen tillhandahållit de produkter och funnits på de marknader där global efterfrågan återvände snabbast.

Samtidigt har de starka offentliga finanserna sannolikt gjort skillnad genom att hålla humöret uppe bland företag och hushåll.

Trots regeringens alla krispaket försvagades statsfinanserna betydligt mindre än i de flesta jämförbara länder under fjolåret. Men bara det solida utgångsläget i sig har under pandemin signalerat beredskap till ytterligare finanspolitiska utryckningar vid behov.

Tillväxtens återkomst smäller också många prognosmakare på fingrarna. Bland dem Riksbanken och regeringen, vilka räknat med en betydligt kyligare start på året och att det skulle dröja först till i höst för Sverige att nå till BNP i nivå med före corona.

Allt annat lika har det blivit svårare att tänka sig en Riksbank som skulle börja andas minusränta igen, även vid riktigt kraftiga bakslag för inflationen kommande höst.

Första kvartalets uppryckning drevs av positiva bidrag från såväl privat som offentlig konsumtion och av en stark varuexport.

Hushållens konsumtion trotsade vinterns restriktioner och kvicknade till under årets första månader. Svensson spenderade 0,5 procent mer än under fjolårets sista kvartal.

Fredagens besked från SCB är bakåtblickande, efter det först kvartalets utgång har dock våren fortsatt med idel positiva konjunkturöverraskningar.  

Att privatkonsumtionen under första kvartalet trots allt var 1,1 procent ned jämfört med ett år tidigare kan även det läggas till raden av indicier för att Sverige har gott om återhämtning kvar.

Tidigare i veckan gav KI:s konjunkturbarometer för maj och SCB:s jobbstatistik för april bestämda signaler om en stekhet industri, markant ökat sug efter arbetskraft och stigande optimism.

Tecknen på både motstånds- och återhämtningskraft ger rätt perspektiv på bakslaget för detaljhandeln i april. Handlarnas försäljning krympte med 1,4 procent efter en serie kraftiga månadslyft sedan årsskiftet. 

Prylar och dagligvaror har stått emot ganska väl genom pandemin, även om kortköpsdata visar att vi prioriterat hemelektronik före exempelvis kläder och skor. De kommande månaderna blir lättade restriktioner i stället en motvind för handeln, när konsumenternas pengar börjar strömma tillbaka mot krogbesök, resor och nöjen.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?