1515
Annons

Spelet hårdnar – nu hänger flera bud löst

Spelet mellan budgivare, aktivistägare, styrelser och budkommittéer hårdnar på Stockholmsbörsen. Samtidigt som antalet bud väntas öka framöver så stiger osäkerheten i flera av de liggande erbjudandena.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Miljarder rullade in för ägarduon

Höstmörka konjunkturutsikter ligger som en våt (och kall) filt över börsen just nu. Då piggar det upp med en oväntad – och välförtjänt – kursrusning. 

Här är några av veckans viktigaste händelser.

Bioarctics grundare och storägare Pär Gellerfors och Lars Lannfelt.
Bioarctics grundare och storägare Pär Gellerfors och Lars Lannfelt.

Minnesvärd kursrusning
Det svenska forskningsbolaget Bioarctic överraskade både forskningsvärlden och aktiemarknaden i veckan. De första resultaten i en fas 3-studie för potentiella alzheimerläkemedlet lecanemab var nämligen goda och nu hägrar en potentiell mångmiljardmarknad i USA för Bioarctic och dess partnerbolag Eisai. Det är därför inte märkligt att Bioarctics kurs drygt trefaldigats under veckan och börsvärdet svällt från cirka 8 miljarder kronor till drygt 25 miljarder. Vinnarna är i först hand personer som drabbats av Alzheimers sjukdom men grundarna och storägarna Lars Lannfelt och Pär Gellerfors har också ökat sina förmögenheter med ett antal miljarder – och det framstår som rimligt. Hatten av.

Hmmmm H&M
H&M:s rapport gjorde ingen glad, med undantag för dem som blankat aktien. Resultatet var svagare än väntat, avvecklingen i Ryssland kostar på och den dyra dollarn höjer inköpspriserna. Dessutom sväller varulagret trots att modejätten har höjt sina priser klart mindre än konkurrenten Inditex och enligt vd Helena Helmersson även mindre än vad kostnadsökningarna motiverar. Lageruppbyggnaden bäddar för framtida reor när kläderna ska bort från hyllan. Aktien tappade nästa 6 procent på rapportdagen men steg något under fredagen.

Kallare konjunktur, men ljus i räntemörkret
Septemberbarometern från Konjunkturinstitutet KI noterade en ytterligare försämring av hushållens redan svartsynta pessimism i nivå med 1990-talskrisen. Även i näringslivet sjönk framtidstron på bred front inklusive den tidigare envist optimistiska industrin. Företagen vittnar om tunnare orderingång och anställningsplanerna vacklar. Till på köpet rapporterade SCB fortsatta försäljningstapp i detaljhandeln. Minus 5,1 procent i årstakt är även det den värsta noteringen på nära 30 år. Däremot spår KI i sin nya prognos att Riksbanken börjar sänka räntan redan nästa höst, när både konjunkturen och inflationsbrasan mattas snabbt.

Plusvecka för kronan
Kronan har en tuff höst. I veckan lades sten på börda när Riksgäldskontoret meddelade att skulden i utländsk valuta ska avvecklas. Det innebär att köp av andra valutor för motsvarande 100 miljarder kronor över fyra år. Med andra ord försäljning av 25 miljarder kronor per år. Sett till omsättningen på valutamarknaden är det småpengar men signalvärdet är negativt. Det gäller särskilt som även Riksbanken är i färd med att sälja kronor som ett led i egenfinansieringen av valutareserven. Trots det stärktes kronan, mätt med KIX-index, under veckan. Men orsakerna till det får nog letas på annat håll.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera