1515

Snus och spel tar oss genom krisen

Tobaksjätten Swedish Match och spelbolaget Evolution Gaming har stått starka under krisen, och Trumps använde Twitter för att få fart på oljepriset och Stefan Ingves med Riksbanken i ryggen skrev historia. Här är några av veckans viktigaste nyheter.

Foto:Johan Nilsson/TT

Spel och tobak klarar krisen

Under veckan har läkemedelsbolaget Camurus kommit med en omvänd vinstvarning vilket fick aktien att rusa med över 30 procent. Men om vi tittar på de större bolagen – vilka har då klarat coronakrisen bäst? På large cap-listan har både Ica och Axfood stått pall då aktierna är upp ett par procent i år. Getinge har gynnats av ökad efterfrågan på ventilatorer i vården och aktien har stigit drygt 7 procent under 2020, medan avknoppningen Arjo avancerat 8 procent. Två storbolagsaktier utmärker sig dock –både tobaksjätten Swedish Match och livekasinobolaget Evolution Gaming har klättrat drygt 20 procent i år. 

Olja på vågorna

Foto:Jacob Ford


Coronapandemin har som bekant även utlöst en oljekris då Saudiarabien och Ryssland inte kunde komma överens om produktionssänkningar när efterfrågan nu dyker. Men under veckan har Donald Trump gett sig in i leken och på Twitter annonserade USA:s president att Saudiarabien och Ryssland snart lär vara överens om att kapa produktionen med tio miljoner fat om dagen – ett uttalande som flera andra anonyma källor sedermera har tonat ned. Det har dock inte hindrat brentoljan från att klättra över 30 dollar fatet. Enligt de senaste uppgifterna på fredagen kommer Ryssland att kräva amerikanska eftergifter i en eventuell uppgörelse.

Historiska köp

Foto:Claudio Bresciani/TT


Riksbanken tog i veckan ett historiskt steg in på marknaden för företagscertifikat, en sorts motsvarighet till företagsobligationer men med kortare löptider. Intresset var ljummet – av de 4 miljarder Stefan Ingves och kollegorna kunde tänka sig att köpa för blev det bara affärer för 2,3 miljarder. Mest blev det certifikat med lägre kreditbetyg, om än inte skräpstatus.
Vilka bolag Riksbanken nu blivit fordringsägare i vet vi inte. Men köpen var en märkeshändelse. Centralbanken har klivit in på en ny marknad med en helt annan riskprofil än de statsobligationer man är van vid att hantera.

Blankarna fick rätt

Foto:Jesper Frisk


Två av börsens mest blankade aktier i början av året var bostadsutvecklaren JM och inkassojätten Intrum. Det har inte varit helt uppenbart för alla varför just dessa aktier varit så blankade. Intrum har visserligen varit högt skuldsatt men har uppvisat starka kassaflöden de senaste åren. JM red ut de senaste årens bostadsfrossa galant och blivit av med många konkurrenter. Oavsett orsak till blankningen har nedgångsspekulanterna fått rätt som en följd av coronakraschen. Intrum har rasat 57 procent sedan årsskiftet och JM 40 procent. Enligt en analys i Di i veckan handlas nu Intrum till p/e 4,5 efter raset. JM handlas enligt Factset efter sänkta prognoser till p/e 8,5. Intrum köper nu tillbaka massivt med aktier med stöttning av huvudägaren Nordic Capital. Framöver får vi se vem som har mest pengar, och uthållighet, av superblankaren Muddy Waters och Nordic Capital.

 


Innehåll från KINTO MobilityAnnons

Sandvik tänker nytt för att nå offensivt klimatmål

Sandviks hållbarhetschef Mats W Lundberg.
Sandviks hållbarhetschef Mats W Lundberg.

Satsningen på smarta transporter är en viktig del för att Sandvik ska nå sitt hållbarhetsmål att halvera utsläppen av koldioxid till 2030. Toyotas nya tjänst KINTO är en del av lösningen.

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility  

– Förr i tiden pratade näringslivet klimat och miljö främst för att man trodde att kunderna efterfrågade det. Nu gör vi det för att det är den rätta vägen och för att det kommer att bli produktivt och lönsamt, säger Sandviks hållbarhetschef Mats W Lundberg.

Sandviks nya syfte ”We make the shift” är en tydlig signal att bolaget ställer om sitt tankesätt mot mer hållbara lösningar, men också att man bidrar till att ställa om samhället i stort.

Verkstadskoncernens aggressiva hållbarhetsmål inkluderar en halvering av koldioxidutsläpp genom hela verksamheten. En viktig del är transporter av personal och kunder.

– För oss handlar det om trovärdighet och affärsmässighet. Vår övertygelse är att vi måste göra den här omställningen om vi ska kunna vara lönsamma i framtiden och inte minst få de största talangerna att arbeta hos oss. För dagens och morgondagens medarbetare räcker det inte att bara få en lön. Vi måste vara en koncern som man är stolt över att arbeta i, säger Mats W Lundberg.

Egen busslinje

Sandvik har arbetat med hållbara lösningar under lång tid. I december 2018 startade divisionen Sandvik Coromant en busslinje – Yellow Coach – mellan Sandviken och Gimo. 

– Vi insåg att vi hade många medarbetare som behövde ta sig mellan huvudkontoret och Gimo och att många av dem pendlade ensamma i bil, berättar Mats W Lundberg. 

– Det kändes varken miljösmart, effektivt eller säkert, så vi upphandlade en transportlösning som drivs med fossilfritt diesel, där det går att jobba på bussen och inte minst där det finns bra kaffe.

Yellow Coach visade sig snabbt vara ett väldigt uppskattat initiativ, men pausades tillfälligt när pandemin satte stopp för personliga möten.

Samarbete med KINTO

Sandviks samarbete med KINTO är ett annat sätt att nå utsläppsmålen. 

– Genom KINTO tillhandahåller vi en bilpool för våra anställda, där de kan boka bil vid behov. Eftersom alla KINTOS:s bilar är hybrider eller laddhybrider så minskar vi så väl kostnader som utsläpp. En intressant detalj är att bränslecellsbilen Toyota Mirai blir en del av bilpoolen och det känns bra att vi därmed kan bidra till samhällets skifte mot mer hållbara transporter genom att synliggöra både el- och vätgasteknologierna för fler personer, säger Mats W Lundberg.

Toyota Mirai drivs med en teknik där vätgas omvandlas till elektricitet. Det betyder att den inte behöver laddas utan tankas med vätgas istället, vilket gör att avgaserna är ren vattenånga. Och det finns redan en vätgastankstation i Sandviken.

– Vi öppnade den redan 2016. Det var den första tankstationen utanför storstadsregionerna och den satsningen har lett till att det faktiskt finns 17 vätgasbilar i Sandviken och att regionen planerar vätgasdrivna bussar för kollektivtrafiken.

Tanken är också att Sandviks bilpool ska göras tillgänglig för privatpersoner.

– Det är klokt att utnyttja bilparken så mycket som möjligt. Dessutom är det roligt att kunna erbjuda även människor som inte jobbar på Sandvik möjligheten att testa både bränslecells- och elbilar.

Läs mer om Sandviks hållbarhetsmål 2030 

Mer från KINTO Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KINTO Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?