Skilda världar för börsens bolag – här är de hetaste nyheterna från veckan

Boliden och euron upplevde sin värsta vecka på lång tid, medan spelbranschen verkar ha lämnat det mörka året bakom sig. Både Betsson och Evolution Gaming gjorde glädjeskutt på börsen efter att de båda bolagen lämnat rapport.

Dagens Industri summerar ytterligare en spännande nyhetsvecka.

Boliden och Betsson var två av bolagen som lämnade rapport i veckan.
Boliden och Betsson var två av bolagen som lämnade rapport i veckan.

Utförslöpa för euron

Oron för coronaviruset och utsikterna för den europeiska konjunkturen har gjort avtryck på valutamarknaden. I veckan föll euron till de lägsta nivåerna mot dollarn sedan våren 2017. Pressen förklaras inte bara av dollarstyrka. Bloombergs Euro Index, som mäter den eurons styrka mot en korg av andra valutor, ligger också på de lägsta nivåerna på närmare tre år. Mjuka signaler från ECB för att möta coronaoron kan bli spiken i kistan. 

Gruvligt från Boliden

Analytikerkåren och gruvjätten Boliden gick i otakt inför torsdagens rapportsläpp. Den extrautdelning marknaden hoppats på uteblev till förmån för en lägre skuldsättningsgrad. Aktien straffades tungt på börsen men återhämtade sig lite på fredagen. Framför allt verkar avståndet mellan förväntningarna och utfallet ha berott på bristande kommunikation. Boliden kan åtminstone inte anklagas för analytikermassage. Vd Mikael Staffas försökte inte heller prata upp kursen utan varnade för att marknaden kan dö ”när som helst” men sa att Boliden skulle klara en Lehman-krasch.

Spelbolagsrapporterna

Foto:SÖREN ANDERSSON

Spel- och dobbelsektorn har till slut lämnat ett mörkt år bakom sig. Trots mestadels svaga resultat och sänkta utdelningar belönades de stora aktörerna med positiva kursreaktioner. Ett exempel är Betsson där vinsten var svagare än väntat och utdelningen sänktes men aktien ändå steg, sannolikt som en följd av den nedtryckta kursen och att investerarna nu börjar blicka fram mot lättare jämförelsetal. Evolution Gaming var återigen sektorns stjärna, med både höjd utdelning och bättre omsättning och marginal än konsensusprognoserna. Aktien satte också nytt kursrekord på 392 kronor under fredagen och börsvärdet är nu nära 70 miljarder kronor, i paritet med Electrolux.

Ingen kärlek på börsen

Foto:arne-andersson


På fredagen var det 14 februari och Alla hjärtans dag. Då passade Hexpols ordförande Georg Brunstam att ge sin vd Mikael Fryklund sparken. Historiskt har Stockholmsbörsen inte heller visat något större vördnad för kärlekens dag och i genomsnitt fallit med 0,09 procent sedan 1995. För alla som ändå tror på svärmeri finns det en given portfölj. Godis – Cloetta, guld – gruvbolaget Lundin Gold och gruvutrustaren Epiroc som är mest exponerad mot den ädla metallen, romantisk vistelse – Scandic Hotels och slutligen barn – Vitrolife med sin utrustning för fertilitetsbehandlingar.

 


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?