Annons

Sektorrotation och fastighetsprofiler på köpräd – veckans viktigaste nyheter

SBB:s vd och grundare Ilija Batljan tankar aktier i Kungsleden, Sampo säljer i Nordea och kraftig sektorrotation på börsen. Här är veckans viktigaste nyheter.

SBB:s vd och grundare Ilija Batljan, ECB-chefen Christine Lagarde och FI-chefen Erik Thedéen.
SBB:s vd och grundare Ilija Batljan, ECB-chefen Christine Lagarde och FI-chefen Erik Thedéen.Foto:Amanda Lindgren/Michael Probst/Joey Abrait

Kladdigt korsägande

Foto:Amanda Lindgren

Det verkar vara enormt svårt för de svenska fastighetsmiljardärerna att hålla sig till att äga aktier i det bolag de grundat. I veckan stod det klart att SBB:s vd och grundare Ilija Batljan köpt en storpost i Kungsleden. Han blev därmed den näst största ägaren där. Hans innehav i SBB är värt 3,8 miljarder kronor och den övriga portföljen, med framför allt fastighetsbolag, är nu värd 2,2 miljarder.

Ilija Batljan äger dock aktierna privat och har inte ”gjort en Rutger”, alltså låtit bolaget han grundat köpa börsaktier. I veckan uppmärksammade Di att Corem, där Rutger Arnhult äger 42 procent av kapitalet, dels handlat fastighetsaktier för miljardbelopp och dels köpt en storpost i Castellum där Rutger Arnhult själv också är största ägare. Kladdigt är bara förnamnet.

Värdebolag vinnare i veckan

Sektorrotation har varit veckans modeord. Efter att läkemedelsjätten Pfizer på måndagen meddelat att deras vaccinkandidat ger ett 90-procentigt skydd mot coronaviruset rusade världens börser på tisdagen. Stockholmsbörsen klättrade 2,6 procent men på Frankfurt- och Parisbörserna blev uppgångarna hela 7,4 respektive 4,9 procent.

Teknikbolag som gynnats av pandemin tappade men traditionella värdebolag som banker och byggbolag, som släpat efter i år, rusade. Säkerhetskoncernen Securitas är till exempel upp 15 procent i veckan, byggjätten Skanska 8 procent och gummikoncernen Trelleborg 15 procent. Även fastighetsaktierna, framför allt de med kontorsexponering, har också rusat. Atrium Ljungberg är till exempel upp 21 procent, Fabege 18 procent och Wihlborgs 16 procent.

Lagarde visade korten

Foto:Michael Probst

Vid räntemötet i slutet av oktober gjorde ECB klart att mer stimulanser kommer att annonseras vid mötet 10 december. I ett linjetal vid veckans ECB-forum gjorde Christine Lagarde mer eller mindre klart vad det kommer att handla om. ECB-chefen sa att det inte bara är viktigt med lätta finansiella förhållanden här och nu utan också att de förblir lätta. Med andra ord: stödprogrammen kommer att förlängas. 

Hon sa också att alla verktyg visserligen ligger på bordet men nämnde specifikt att jumbolån till banker (TLTRO) och pandemiprogrammet PEPP har visat sig effektiva. Med andra ord: det blir ingen räntesänkning men mer av billiga lån och ytterligare en förlängning och en utökning av tillgångsköpen inom ramen för PEPP. 

Bankutdelning 2021?

FI-chefen Erik Thedéen
FI-chefen Erik ThedéenFoto:Gustaf Månsson

Storbankerna har varit i ropet i veckan. Förutom kraftiga kursuppgångar i sektorrotationen har det kommit flera viktiga nyheter. Den mest tongivande är att finska Sampo sålde en post i Nordea till ett värde av cirka 12 miljarder kronor, vilket tog ned ägarandelen från 19,9 till 15,9 procent. Aktivistfonden Elliott, som nu tagit plats i Sampos ägarlista, vill att finanskoncernen säljer alla aktier i Nordea.

Det kan också bli aktuellt med ”viss” utdelning från bankerna nästa år. Det beskedet gav FI-chefen Erik Thedéen på Di:s konferens Di Bank i veckan. FI vill dock se en fortsatt ekonomisk återhämtning innan man avvecklar utdelningsförbudet. Frågan är om förbudet även gäller aktieåterköp? Det är något bankerna i så fall borde prova nästa år om det blir tillåtet. Med tanke på de låga värderingarna skulle det troligen skapa fina aktieägarvärden. 


Innehåll från SkandiaAnnons

Så kan du jobba ergonomiskt – i ditt hemmakontor

Kvart i fem på eftermiddagen sitter du hukad som ett C över köksbordet – och saknar ditt höj- och sänkbara bord. Kontorsstolen har bytts ut mot en oskön och hård stol. Och bländande lampor gör allt för att trötta ut dina ögon.

Distansjobbet påverkar vår vardag – men det finns enkla knep att ta till för att få till en ergonomisk miljö även på kontoret i det egna hemmet.

Mer om Skandias hälsoförsäkring 

Vi är många som tar ergonomiska stolar samt höj- och sänkbara bord och bildskärmar för givet. Svenska kontorsarbetsplatser brukar lyftas fram som ergonomiska föregångsexempel. 

Men när distansarbete från hemmet det senaste halvåret blivit en ny form av standard har mycket omkullkastats. Plötsligt har köksbordet, soffan eller fåtöljen i hemmet fått tjänstgöra för skrivbord och arbetsstol, och lätt hopsjunkna framför datorn har vår hållning blivit allt sämre.

– Kroppen är gjord för rörelse och mår bäst av att belastas på olika sätt, säger Jenny Lundberg, ergonom hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring i Skandia vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.  

– Jag brukar säga att ”din nästa position är din bästa position”. Blir du sittande i en ”C-formad” position under en längre tid ökar risken för belastningsrelaterade besvär. Du ska alltid försöka eftersträva en rak nacke, sänkta axlar och en god hållning under dagen oavsett om du sitter, står eller går, säger Jenny.

Fasta skrivborden allt mer ett undantag

I Sverige finns det, enligt Jenny, en stor medvetenhet gällande arbetsmiljö och hälsa. Och utvecklingen av ergonomisk utrustning har gått snabbt framåt.

– Bara för tio år sedan fanns det nästan lika många fasta skrivbord som höj- och sänkbara skrivbord ute på företagen. Nuförtiden är de fasta skrivborden mer ett undantag, vilket ju bara är positivt.

Om du ska arbeta en längre period hemifrån bör du stuva i ordning en bra arbetsplats, med ett skrivbord, en justerbar stol, en extern skärm, ett tangentbord och en datormus. Samtidigt hamnar många av oss vid köksbordet.

– Du som jobbar vid köksbordet bör sitta så nära bordet du kan, och arbeta med armarna avslappnat nära kroppen. Om bordet är för högt kan du sitta på en kudde för att inte arbeta med uppdragna axlar. Sträva efter 90 grader i armbågarna. Lägg gärna en kudde i svanken för att få bra stöd för ryggen, säger Jenny.

Laptopen, tillägger hon, kan staplas på en trave böcker så att skärmen kommer upp och att du kan jobba med en rak nacke. 

– Placera sedan musen nära tangentbordet eller centrerat framför magen. Fäll ner tangentbordet och arbeta med raka handleder.

Variation A och O

Ur ett ergonomiskt perspektiv bör du regelbundet växla position vid hemmajobbandet.  Kroppen behöver belastas på olika sätt och musklerna mår bäst av att få lika stor dos av arbete och vila under dagen. 

– Det ger en bra cirkulation i kroppen vilket också ökar syretillförseln i hjärnan. Det är viktigt att försöka stå upp och arbeta regelbundet även när du jobbar hemifrån. Det ger dig en bättre hållning, vilket minskar belastningen på kroppen samt gör oss piggare. 

Men det absolut viktigaste, betonar Jenny, är variation och att byta arbetsställning ofta:

– Ett passivt stående är lika illa som ett passivt sittande. 

Kroppen och hjärnan behöver regelbunden återhämtning för att orka en hel arbetsdag. Minst en gång i timmen bör du ta en paus och lämna skärmen helt. 

– Då kan du passa på att göra lite enkla pausövningar som aktiverar de stora muskelgrupperna och får igång cirkulationen i kroppen. Gå runt i rummet, gör höga knälyft och pendla stort med armarna, eller göra djupa benböj samtidigt som du tar några djupa andetag, säger Jenny.

Synergonomin också viktig

Det är inte bara kroppens muskulatur som kan påverkas av statiskt arbete, utan även ögonen. Precis som resten av kroppen behöver dina ögon återhämtning.

– Din arbetsplats bör ha bra arbetsljus så att du inte behöver anstränga ögonen i onödan. Du bör också undvika att ljus blänker i utrustningen eller bländar dig. Placera dig därför så att dagsljus kommer från sidan. Men det bästa sättet att pausa ögonen är att lyfta blicken lite då och då och titta på ett annat avstånd.

Enligt Jenny behöver det – faktiskt – inte vara så svårt att växla mellan kontor och hemarbete.

– De ergonomiska principerna är samma oavsett var man arbetar och de kan appliceras överallt. Det handlar om att få till en god hållning, bra avlastning, variation och återhämtning oavsett var man befinner sig.

Tre tips – Så kan du jobba ergonomiskt på ditt hemmakontor 

1. Variera din arbetsposition flera gånger under dagen och växla gärna mellan att sitta och stå. Kroppen är gjord för rörelse och mår bäst av att belastas på olika sätt. ”Din nästa position är din bästa position”. 

2. Se till att alltid ha bra stöd i svanken och för armarna när du arbetar. Det minskar risken för ogynnsam statisk muskelspänning samt stimulerar till en god hållning.

3. Pauser och återhämtning är lika viktigt som god fysisk ergonomi. Lämna skärmen minst en gång per timme och gör något annat en kort stund. Passa på att röra på dig och aktivera de stora muskelgrupperna för att få igång cirkulationen i kroppen. 

Tips från Jenny Lundberg

Så boostar du jobbhälsan – ta del av mer tips hos Skandia 

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Mer från Skandia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skandia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?